Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cyklostezka přes Stvořidla je v problémech, výhrady mají aktivisté i obec

  8:52
Záměr Světlé a Ledče nad Sázavou vést novou asfaltovou cyklostezku chráněnou krajinnou oblastí Stvořidla dostává první trhliny. Velké zpoždění nabírá ekologický posudek, proti záměru se vyslovila skupina lidí a námitky začíná mít i obec, v jejímž katastru Stvořidla leží.

Na Stvořidlech řeka Sázava protéká peřeji. Je to jediná chráněné lokalita podél celého toku řeky. Desítkám lidí se proto myšlenka vést tudy asfaltovou cyklostezku příliš nezamlouvá. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

„Znáte někoho z Trpišovic? Sdílejte s ním příspěvek o záměru. Stále ještě mají možnost se zapojit do schvalovacího procesu,“ nabádají správci facebookového profilu Za Stvořidla a jejich divočinu. Podepsány jsou pod ním Zdeňka a Katka. Profil, který vznikl teprve na konci října, si našel téměř 200 fanoušků.

Fotogalerie

„Zachováme Stvořidla stvořená přírodou divoká, tajemná a dostupná všem, kteří jsou ochotní za objevením jejich krásy obětovat trochu pohodlí? Nebo necháme Stvořidla odhalit a obětujeme pohodlí a zvědavosti část krásy, kterou už lidé nikdy nedovedou vrátit zpět?“ ptají se autorky profilu Za Stvořidla. Staví se proti záměru Světlé nad Sázavou a Ledče nad Sázavou.

Vedení obou měst už po několik volebních období sní o propojení obou sídel cyklostezkou podél řeky Sázavy. Má nést jméno spisovatele Jaroslava Foglara, který měl tuto lokalitu v oblibě.

V uplynulých letech města vybudovala na svých koncích několik prvních kilometrů stezky. Z celkově dvanáctikilometrové trasy zbývá dokončit už jen zhruba polovina. Jenže ta právě prochází chráněnou krajinnou oblastí Stvořidla.

Cyklostezka bude prospěšnější, tvrdí starosta

„Je to nejkrásnější a snad i poslední divoká výspa řeky Sázavy. Z celých 218 kilometrů řeky jsou právě tyto tři kilometry její jedinou chráněnou částí,“ píší Zdeňka a Katka.

„Tyto tři kilometry proudu potěšily, potrápily i inspirovaly spousty z nás. Nebýt Stvořidel, nebyli by Hoši od Bobří řeky takoví, jací jsou. Břehy Stvořidel, balvanité proudy, Rodrigova skála, Zlatonosný potok a strmé svahy ke Stvořidlům neodmyslitelně patří,“ dodávají.

Skrz Stvořidla už nyní vede turistická cesta. Snahou radnic obou měst je natáhnout zde i asfaltovou cyklostezku.

„Stvořidla jsou vzácným a cenným územím. Propojit cyklostezkou dvě města na řece Sázavě, která mají mimo jiné hrad a zámek, však považujeme za veřejně prospěšnější,“ uvedl už dříve světelský starosta Jan Tourek.

Na posudek ekologů čeká radnice už od září. Zatím marně

Město na jaře zadalo vypracování ekologického průzkumu. Ten by měl být základem pro další jednání s odborem životního prostředí krajského úřadu. Biologové měli Stvořidly procházet a monitorovat, jaké přesně rostliny tu rostou a jací tu žijí živočichové. Měli zkoumat, jak by se jich budování stezky dotklo.

Měli také naznačit varianty, kudy přesně by cyklostezka s ohledem na přírodu mohla vést. Světlá nad Sázavou se v minulosti klonila k levému břehu řeky, kudy vede i turistická cesta.

Jenže do dnešního dne radnice výsledky nemá. „Měli jsme je mít v září. Už je nám to divné, nikdo nás nekontaktoval, a dokonce po nás ani nikdo nechce peníze,“ podotkl světelský starosta. To je vedle angažování skupiny odpůrců cyklostezky druhý zádrhel.

Nestačily by dřevěné lávky? ptají se nesměle Trpišovice

A tím třetím je postoj Trpišovic. Právě v jejich katastru Stvořidla leží a skrz něj by měla cyklostezka vést. V minulosti s jejím budováním podle světelského starosty Tourka souhlasily, nyní se začíná situace měnit.

„Naše zastupitelstvo ani zdejší občané asfaltové cyklostezce příliš nakloněni nejsou. Zpevněnou cestu ano, ale vůči asfaltu máme výhrady,“ konstatovala starostka Trpišovic Marie Širajchová. „Ideální se nám jeví dřevěné lávky přes kořeny a kameny,“ dodala.

Jenže i ona si uvědomuje, že takové řešení by bylo nákladné na vybudování, náročné na údržbu a nemuselo by se líbit Povodí Vltavy, protože jde o konstrukce na břehu řeky v záplavovém území.

„Zatím jsem od představitelů Trpišovic neslyšel, že by měli vůči záměru výhrady,“ podivoval se Jan Tourek. „Ale to se všechno doladí, to jsou takové ty dětské bolesti každého projektu,“ zůstává optimistou.

Zároveň však zdůraznil, že na asfaltovém povrchu cyklostezky Světlá i Ledeč trvají. „Musí mít zpevněný povrch. Jedna věc je její vybudování, druhá její údržba. A ta by v případě asfaltu byla nejjednodušší,“ konstatoval Tourek.

Zda se obce podél Sázavy dokážou shodnout a úřady vypořádat s námitkami kritiků záměru, ukážou nejspíš už následující měsíce. Je však pravděpodobné, že do komunálních voleb v příštím roce na podzim žádné konečné rozhodnutí nepadne. „Buď to vyjde, nebo ne a bude to řešit někdo po nás,“ poznamenal světelský starosta.