Rozdělení prvních deseti milionů z této částky odsouhlasili zastupitelé kraje minulý týden. Díky tomu vzniknou například cyklotrasy mezi Hájem ve Slezsku a Mokrými Lazci či mezi Štěpánkovicemi a Svobodou na Opavsku.
„Mám radost, že jsme zatím mohli vyhovět všem žádostem,“ uvedl po hlasování náměstek hejtmana kraje pro regionální rozvoj a cestovní ruch Jan Krkoška.
Je přesvědčený, že svou roli v tom sehrál seminář, na kterém se asi sto zástupců obcí seznámilo s podmínkami programu.
„Upozornili jsme je také na možná úskalí. I díky tomu se sešly kvalitní návrhy, které respektují návaznost na hromadnou dopravu a počítají s dobrým povrchem i odpovídajícím vybavením podél stezek,“ řekl Krkoška.
Projekty nových cyklotras podle něj zahrnují i stojany, odpadkové koše, informační cedule, odpočívadla nebo pítka.
Jedním z nejnákladnějších projektů je cyklotrasa mezi Hájem ve Slezsku a Mokrými Lazci, kterou chystají obě obce. Společně si také podaly žádost o dotace na projektovou dokumentaci i na výstavbu cyklotrasy. Ta se stane součástí Slezské magistrály, která vede z Jeseníku až k Hlučínskému jezeru.
Na jednu cyklotrasu dostanou příspěvky dvě obce
„Na více než pětikilometrový úsek přidá kraj oběma obcím celkem přes tři a půl milionu korun. Každá obec si totiž může říct až o 300 tisíc korun na projekt a o milion a půl na jeho realizaci,“ vysvětlil náměstek Krkoška.
Podotkl, že rozvoj cykloturistiky hraje významnou roli v cestovním ruchu. Moravskoslezský kraj přispěje také na výstavbu stezky pro turisty a cyklisty v Mořkově na Novojičínsku, na rekonstrukci Jantarové stezky v Děhylově, na opravu asfaltové části cyklostezky mezi Kylešovicemi a Brankou u Opavy či na novou cyklostezku mezi Štěpánkovicemi a Svobodou na Opavsku.
Další z krajem podpořených projektů nese název Jesenická magistrála na kole. Jeho cílem je vybudovat síť cyklostezek v okolí Malé Morávky a Karlova pod Pradědem.
Na všechny zmíněné projekty schválili krajští zastupitelé podporu ve výši 8,8 milionu korun.
Další milion a půl poputuje z krajské kasy na přípravu projektových dokumentací či studií proveditelnosti nových cyklotras. O příspěvek si úspěšně požádaly například obce Píšť, Závada, Jablunkov či Leskovec nad Moravicí, který plánuje další úseky kolem Slezské Harty.
Také v Ostravě, kterou už protíná přes 250 kilometrů cyklotras, se letos staví nové úseky či opravují staré. Čerstvě dokončený a v provozu je již například nový úsek cyklostezky spojující Benátky v Hulvákách přes křižovatku v Nové Vsi u vodárny s ulicí U Boříka.
„Na vozovce v ulici U Boříka vyznačily Ostravské komunikace ve směru do Svinova cyklistický pruh a v opačném směru piktogramový koridor. Pro cyklisty je tak k dispozici bezpečnější alternativa k silně frekventované ulici 28. října.
Nicméně stále se čeká na dokončení projektu lávky u Svinovských mostů. Teprve potom bude spojení Poruby s centrem pro cyklisty komfortní a rychlé,“ uvedl ostravský cyklokoordinátor Martin Krejčí.
Téměř hotová už je také cyklostezka přes mosty v ulici Českobratrské v centru. Naopak na některých místech musí cyklisté počítat s překážkami. Například v Bělském lese se kvůli vedrům zvlnil betonový povrch stezky.
A kvůli opravám je do konce srpna uzavřená páteřní cyklostezka na pravém břehu Ostravice v úseku od Slezskoostravského hradu k Sýkorovu mostu.