Plzeň má první jízdní pruh pro cyklisty. A zřejmě bude i poslední

  9:38
Součástí přestavěné Dlouhé ulice v Plzni je první úsek cyklistické stezky vedený přímo po silnici. Podle policie se ale o dalších podobných pruzích neuvažuje. Ve městě je spíše trend smíšených stezek na chodníku mimo komunikace.

V plzeňské Dlouhé ulici vznikl vůbec první cyklopruh ve městě, který vede po silnici. (7. 6. 2018) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Přibližně 200 metrů dlouhý pruh vede kolem zastávky městské hromadné dopravy mezi Republikánskou a Rokycanskou ulicí ve směru z Lobez do Doubravky. Přibližně od křižovatky U Astry je pro cyklisty vyasfaltovaný nájezd ze silnice a pak mají cyklostezku sousedící s chodníkem.

Před křižovatkou s Republikánskou ulicí se cyklostezka stáčí do silnice a pak asi tři čtvrtě metru široký pruh s piktogramem jízdního kola pokračuje po vozovce kolem zastávkového zálivu pro autobusy a trolejbusy.

Fotogalerie

Bezprostředně za zastávkou a ještě před křižovatkou s Rokycanskou ulicí se cyklisté vrací zpátky na chodník.

„Jsem šťastná, že se to v Plzni podařilo. Právě tady si myslím, že cyklopruh v hlavním dopravním prostoru je skutečně na místě. Cyklistům urychlí jízdu po téhle komunikaci. Po Plzni jezdí stále více dopravních cyklistů a pro ty je čas klíčový,“ řekla propagátorka cyklistiky na Plzeňsku Radka Žáková.

V Plzni se podle ní hojně budují chodníkové stezky podél frekventovaných komunikací. Pokud ji cyklista ignoruje a jede po souběžné silnici, dopouští se tím přestupku.

„Jenže sjezdy z chodníkových stezek jsou udělané tak, že je tam nejméně dva centimetry vysoký schůdek. Pro jezdce na silničním kole je to téměř bariéra, u které musí výrazně přibrzdit,“ uvedla Žáková. V Dlouhé ulici mezi cyklostezkou a vozovkou takové schůdky nejsou.

Mluvčí plzeňské policie Veronika Hokrová uvedla, že v Plzni se o dalších pásech pro cyklisty přímo na silnicích neuvažuje.

„Ve městě je trend smíšených stezek na chodníku mimo komunikaci. V Dlouhé ulici se při společném jednání shodli dopravní inženýři policie se správci komunikace, projektanty a lidmi z odboru dopravy právě na takovém řešení kvůli šířkovému uspořádání v tomto prostoru,“ uvedla Hokrová.

Chodník u zastávky je úzký, pro cyklistickou stezku tam nezbylo místo.
Když v zastávce stojí autobus nebo trolejbus, cyklisté jedou ve svém pruhu jen kousek od jeho levého boku.

„Od řidičů městské dopravy zatím nemáme žádnou zpětnou vazbu, silnice je otevřena jen pár dnů. Není vyloučené, že za měsíc už nějaká zjištění budou,“ uvedl mluvčí plzeňského dopravního podniku René Vávro.

Autor: