Nové mycí linky i strojní odstraňovaní žvýkaček. V Ostravě chtějí čistší MHD

  15:10
Častější mytí všech vozů zvenčí i zevnitř. Nové mycí linky. Speciální voňavé kapsle do tramvají. A také strojní odstraňování žvýkaček, jimiž jsou posety chodníky na zastávkách. To letos slibuje Dopravní podnik Ostrava (DPO), který se na čistotu vozů zaměřil už loni.

„Vznikly nové čety pro mytí tramvají a řidiči za příplatek zametají interiéry vozů. Ale to nestačí,“ říká ředitel DPO Daniel Morys. „Zatímco loni jsme za úklid vozidel zaplatili 4,4 milionu korun, letos částku zdvojnásobíme na téměř devět milionů. Díky tomu docílíme hlavně častějšího čištění interiérů,“ dodal.

Například tramvaje, které využívá nejvíce cestujících, dopraváci každý den před výjezdem na trasu zametou a zbaví odpadků. Projdou je i na třech velkých smyčkách během dne. 

Kromě toho nejméně jednou měsíčně vyčistí omyvatelné části interiéru a vysají čalouněná sedadla a nejméně dvakrát ročně vyčistí čalounění vodou. DPO chce uklízet interiér častěji. A také exteriér. Zatím projíždějí tramvaje mycí linkou jednou za 8 až 12 dní. Jenže staré myčky dost často stávkují.

„Máme pět mycích portálů, v každé vozovně jeden. V provozu jsou několik desítek let. Není divu, že už nevyhovují a jsou stále více poruchové. Proto je chceme postupně nahradit. Máme v plánu koupit pět nových mycích linek za zhruba 50 milionů korun,“ líčí Morys.

Ještě letos se nových myček dočkají tři vozovny: tramvajová i trolejbusová v Moravské Ostravě a autobusová na Hranečníku. Příští rok vymění DPO myčky i ve vozovnách tramvají a autobusů v Porubě.

„Kromě toho pořídíme do tramvají voňavé kapsle, které by měly vydržet asi tři měsíce, a najali jsme firmu, jež na jaře začne odstraňovat žvýkačky z nástupišť vysokotlakým strojem pomocí horké vody. Zkusíme tak zbavit žvýkaček i podlahy ve vozech. Uvidíme, jak se metoda osvědčí,“ podotkl Morys.