Vždy patřil k nedostatkovému zboží. V 70. a 80. letech se dal sehnat prakticky pouze přes známé. Tehdy bývalo dobrým zvykem vézt na návštěvu do jiných regionů, případně států, tři věci z karlovarského regionu – becherovku, lázeňské oplatky a právě Chodosáka. A i když nyní po dlouhých letech v Chodově obnovili jeho produkci, určitě se nestane masově dostupným.
„Předně: není to výrobek, který prodáváme. Je to vlastně testovací panáček. Jeho vyfukováním jsme zkoušeli funkčnost námi vyráběných vyfukovacích automatů,“ zdůraznil Štěpán Javůrek z firmy Chodos.
Postavičku vymyslel před 44 lety Josef Bachmann, pracovník oddělení propagace chodovského strojírenského podniku. Chodosáka doslova složil z předmětů, které vyráběly stroje z Chodosu – boty ve tvaru kanystrů a tělo jako barel představují výrobky vyfukovacích automatů, nohy a ruce jsou hadice vyráběné na vytlačovacích strojích a límec na krku ve tvaru pneumatiky je výrobek na vulkanizačních lisech.
Někdy od přelomu tisíciletí se však po Chodosákovi slehla zem. Letos, konkrétně v červenci, v Chodosu vyrobili při příležitosti pouti po dlouhých letech první devítisetkusovou sérii panáčka. „A o uplynulém víkendu, kdy se v podniku uskutečnil první den otevřených dveří, vzniklo dalších několik stovek Chodosáků,“ upřesnil Javůrek.
Než maskot podniku znovu ožil, museli lidé z Chodosu odkoupit původní vyfukovací automat, zrepasovat jej a znovu uvést do chodu. Vše jen kvůli Chodosákovi. Ani teď se ovšem maskot podniku nedostane jen tak k někomu.
„Chodosáka budeme foukat jen jednou za čas. Při významných příležitostech vzniknou jen limitované série,“ potvrdil Štěpán Javůrek. Dá se tedy očekávat, že se z plastové kasičky Chodosák stane vyhledávaný sběratelský artikl.