Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chátrající fabrika ve Cvikově ohrožovala lidi, zakousl se do ní bagr

  17:18
Čtyřicetitunový bagr se drticími nůžkami zakousl do bývalé továrny Severka ve Cvikově. Byla už v tak dezolátním stavu, že ohrožovala kolemjdoucí. Minulý týden se z ní uvolnil trám, který spadl rovnou na silnici. Město tak rozhodlo o demolici za vlastníka.

„Kdyby spadl na auto nebo autobus, tak tam jsou mrtví,“ komentoval pád trámu cvikovský starosta Jaroslav Švehla.

Na základě toho nechal uzavřít silnici na Lindavu, která vede pod zdmi fabriky. O budoucnosti bývalé tkalcovny jednal se stavebním úřadem a statikem.

Fotogalerie

„Ten konstatoval, že stav budovy se zhoršil natolik, že dokud se neodstraní od střechy až po strop prvního patra, bude ohrožovat lidi dál,“ zmínil Švehla.

V neutěšeném stavu byla podle něj Severka už od roku 1992.

„Byla tu textilní výroba, ta ale skončila. Fabrika potom byla prázdná, přešla přes několik majitelů, nikdo do ní nic nedal, údržba se rovnala nule. Postupně to chátralo, až začala ulétávat krytina. Loni se prvně propadla střecha,“ přiblížil.

Přestože se snažil se všemi minulými i současnými vlastníky jednat, továrna se nikdy nedočkala větších úprav. V současnosti ji vlastní společnost Aenean Group.

Bagr se speciální kabinou

Na základě rozhodnutí stavebního úřadu se statikem začala firma Zeps s demolicí ve středu odpoledne.

„Celou fabriku jsme zabezpečili, společně s dopravním inženýrem jsme označili objízdné trasy i trasy pro pěší,“ přiblížil přípravy demolice ředitel společnosti Marek Říha.

Na místo povolal i rozměrný bagr, který váží kolem čtyřiceti tun, je vybaven dvacetimetrovým ramenem a disponuje speciální kabinou. „Dá se hydraulicky natáčet, aby bagrista viděl na konec ramena,“ popsal bagr Říha.

Aby několikatunový kolos nezpůsobil šrámy na silnici, museli mu dělníci vystlat cestu od podvalu k fabrice trámy a prkny. Areál Severky pak pokryli gumotextiliemi zasypanými téměř půlmetrovou vrstvou štěrkodrtě. Další bagry posouvají suť dál a třídí ji. Na místě pak materiál zůstane.

Celkové náklady na demolici fabriky z roku 1885 dosáhnou podle starosty Cvikova jednoho a půl až dvou milionů korun. „Peníze budeme vymáhat,“ uzavřel.

Autor: