Inspekce se zastala Vietnamce, kterému neprodali víc zlevněného zboží

  17:22
Stížnost Vietnamce na diskriminaci při nákupu většího množství zboží v obchodním řetězci. To byl jeden z nejkurióznějších případů, kterými se loni zabývali pracovníci inspektorátu České obchodní inspekce pro Plzeňský a Karlovarský kraj. Po prošetření museli stěžovateli dát za pravdu.
Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) | foto: Václav PancerMF DNES

„Problém spočíval v tom, že stěžovateli v obchodním řetězci neprodali množství zlevněného zboží nad limit a českému spotřebiteli ve stejný okamžik ano,“ vysvětlil podstatu případu Jan Řezáč, ředitel inspektorátu České obchodní inspekce. Název řetězce ČOI neuvedla.

Absurdní podle něj je, že v očích českých zákazníků prodávají obchodní řetězce vietnamským spotřebitelům cokoliv v jakémkoliv množství, ale Čechům ne, nebo na ně nic nezbude.

Problematika obchodních řetězců je podle Řezáče oprávněně velmi sledovaná. „Je to dané hned několika faktory. Počtem podnětů od spotřebitelů, širokým sortimentem nabízeného zboží, velkým obratem i častými změnami cen,“ konstatoval Řezáč.

Svědčí o tom třeba případ z jedné z provozoven obchodního řetězce, kde byl nákup předražený o 1 308 korun. „Shodou okolností to byla stejná kontrola, při které jsme zaznamenali výše zmiňovanou diskriminaci spotřebitele,“ podotkl Řezáč.

Pracovníci plzeňského inspektorátu ČOI provedli v loňském roce celkem 1 540 kontrol.

Padesátkou z nich se zabývají ještě nyní. „Na místě jsme uložili 680 pokut v celkové výši 1,8 milionu korun,“ řekl Řezáč.

Tím ovšem výčet pokut nekončí. Další sankce uložili kontroloři ve správním řízení. „To se týkalo přibližně 150 případů a celková suma činí zhruba 4,2 miliony korun,“ upřesnil šéf inspektorátu.

Loni se inspektoři více zaměřili na takzvanou výrobkovou kontrolu. Tedy jestli vlastnosti prodávaných výrobků odpovídají těm deklarovaným. „Nebo zda tyto výrobky nejsou v rozporu s českými předpisy, či zda nejsou dokonce nebezpečné. To se týkalo například elektrospotřebičů či hraček,“ uvedl Jan Řezáč.

Významný podíl těchto kontrol se podle něj soustředil i na oblast internetového prodeje. „Ten je neustále na vzestupu a riziko nákupu nevyhovujícího zboží je zde výrazně vyšší než u tradičních kamenných prodejen,“ vysvětlil ředitel.

Jako pozitivní vnímají kontroloři řešení spotřebitelských podnětů, která vedou ke smíru.

Nejčastěji se v tomto ohledu dá podle Řezáče hovořit o sporech při vyřizování reklamací. Intervence České obchodní inspekce tak často vede k tomu, že obchodník zcela přehodnotí svůj původně striktní postoj.

To byl loni i případ prodejce mobilních telefonů. „Při kontrole naši inspektoři zjistili pochybení při vyřízení reklamace mobilního telefonu. Podnikatel nakonec zcela přehodnotil svůj postoj k reklamaci a zákazníkovi předal zcela nový přístroj,“ popsal jeden z případů, který dopadl pro zákazníka na výbornou, Jan Řezáč.