Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Tahače vezly padesátimetrový náklad přes Červenohorské sedlo

  19:04
Velkou dávku preciznosti a technického umu museli předvést v uplynulých dnech pracovníci specializované firmy, která převážela pět desítek metrů dlouhé průmyslové díly ze strojíren v Ondřejovicích do přístavu v Bratislavě. Cesta, na níž šlo někdy i o milimetry, vedla mimo jiné i přes Červenohorské sedlo.

Ze strojíren stojících v severním cípu Olomouckého kraje u hranic s Polskem vyrazilo minulé pondělí do rafinérie v srbském Pančevu celkem jedenáct dílů chemických kolon pro rafinaci surové ropy. Soupravy přepravující dva největší díly měly na délku 55 a 53 metrů, široké byly přes čtyři metry a vysoké 5,1 a 4,5 metru.

Vše bylo nutné přepravit po silnici do bratislavského přístavu, odkud náklad pokračoval lodí do svého cíle. Trasa vedla přes Jeseník, Šumperk, Mohelnici a Olomouc do Vyškova a odtud pak na Slovensko a největší výzvu tvořil právě úvodní úsek v jesenických horách.

„Příprava transportu trvala zhruba sedm měsíců, kdy bylo nutné trasu pečlivě naplánovat a prověřit, zejména její průjezdný profil. Kritickým místem byly serpentiny pod Červenohorským sedlem, které byly celé našim trasovacím oddělením zdokumentovány a proměřeny pomocí geostanice,“ nastínil ředitel přepravní společnosti Nosreti Aleš Havlásek.

Fotogalerie

Průjezd souprav se podle něj následně simuloval s pomocí specializovaných počítačových programů a na některých místech byla nakonec rezerva jen v řádu několika málo milimetrů.

V čelech souprav o celkové hmotnosti 156 tun a 120 tun byly tahače o výkonu 600 koňským sil, klíčovou manévrovatelnost pak zajišťovaly především v zatáčkách Červenohorského sedla speciální transportní podvozky s hydraulicky řiditelnými nápravami.

„Každá náprava má osm kol a řízení je možné buď automaticky nebo pomocí ručního dálkového ovládání přes kabel či vysílačku. V extrémních situacích jako bylo právě sedlo, bylo nutné, aby řízení zajišťoval další řidič,“ nastínil Havlásek s tím, že přední a zadní podvozek navíc mohou jet zcela mimoběžně, neboť konstrukce umožňuje libovolné natáčení nákladu.

Navzdory ne zcela příznivému počasí, kdy na Slovensku transport komplikovala ledovka, náklad v pořádku dorazil po čtyřech dnech cesty do bratislavského přístavu.

Autor: