Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výsledky maturit chce kraj zlepšit doučováním. Začal u zdravotníků

  14:56
Už příští rok by studenti zdravotnických škol v Moravskoslezském kraji měli lépe zvládnout maturitu z angličtiny. Od září se všichni bez výjimky začali doučovat. Budoucí zdravotníci jsou na tom totiž celorepublikově s cizími jazyky špatně.
Ředitel gymnázia měl údajně obtěžovat studentky. Soud mu vyměřil tříletou...

(ilustrační snímek) | foto: Martin Stolař, MAFRA

Na šesti krajských zdravotních školách proto odstartoval pilotní projekt výuky cizích jazyků. Pokud se osvědčí, čeká něco podobného středoškoláky v kraji i v češtině. V té totiž tápou vůbec nejvíce.

„Pilotní projekt výuky cizích jazyků na středních zdravotnických školách jsme zahájili v srpnu. Zapojenými školami jsou dvě jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a šest středních zdravotnických škol,“ uvedla Miroslava Chlebounová z tiskového oddělení krajského úřadu s tím, že všechny zapojené školy zřizuje kraj.

Projekt se týká studentů prvních, třetích a čtvrtých ročníků zdravotnických škol. Mají o jednu hodinu angličtiny týdně více než do loňského školního roku.

„První ročníky učí naši kantoři, vyšší ročníky pak lektoři z vybraných jazykových škol. K nám dojíždí z Ostravy,“ popsala například ředitelka Opavské Střední zdravotnické školy Alena Šimečková.

Studenti mohou získat i mezinárodní certifikát

Nejprve jsou hodiny angličtiny vyrovnávací. „Cílem je srovnat znalosti ze základních škol. V některých případech jsou u studentů prvních ročníků tyto rozdíly markantní. Výuka by měla pomoci dohnat žákům se špatným základem úroveň jejich spolužáků,“ vysvětlila ředitelka Střední zdravotnické školy a Vyšší odborné školy zdravotnické v Ostravě Jana Foltýnová.

Studenty třetích a čtvrtých ročníků pak učí pedagogové jazykových škol a jejich hodiny mají na programu odbornou angličtinu, konverzaci a přípravu k maturitním zkouškám.

Studenti však projekt mohou využít nejen k lepšímu zvládnutí maturity. „Součástí je možnost získání mezinárodního certifikátu pro všechny žáky čtvrtých ročníků,“ sdělila Miroslava Chlebounová.

Intenzivní výuku angličtiny nově mají v osnovách zdravotnické školy v Ostravě, Opavě, Frýdku-Místku, Karviné, Krnově a Odrách. „Při přípravě pilotního projektu bylo jedním z faktorů posouzení výsledků maturitní zkoušky z anglického jazyka v jednotlivých oborech,“ vysvětlila Chlebounová.

Podle údajů společnosti CERMAT mají horší výsledky v didaktických testech z angličtiny maturanti zdravotnických středních škol obecně v celé České republice. Zatímco průměrně didaktický test z angličtiny napoprvé zvládne zhruba šest z deseti maturantů, mezi zdravotníky jsou úspěšní čtyři z deseti.

„Po jarním období 2016 byl průměr percentilového umístění maturantů skupiny školooborů zdravotnických škol v celé ČR 39,6 procenta. Hodnota průměrného percentilového umístění za celou ČR byla 61,22 procenta. Výsledky v Moravskoslezském kraji reflektují stav republikových výsledků,“ upřesnila Chlebounová.

Podobný projekt by krajské středoškoláky mohl čekat i v češtině. Ta totiž moravskoslezským maturantům nejde. Letos v porovnání krajů skončili druzí od konce, horší je už jen Ústecký kraj.

„Pokud zjistíme, že pilotní projekt výuky angličtiny má úspěch a daří se, chceme něco podobného zavést i na ostatních školách. Mohli bychom tam podobně postupovat i v českém jazyce,“ naznačil budoucnost krajský náměstek pro školství Stanislav Folwarczny.