Bytové domy u univerzity rostou, ale okolí není připravené na tisíce lidí

  8:40
Je to jako stavět dům od střechy. Podobně připadá obyvatelům lokality Na Zlaté stoce v Českých Budějovicích růst nových bloků s bytovými domy v místech, kde dosud není vyřešené dopravní spojení nebo cesty pro pěší.

Nad bytovými domy u univerzity se rychle rozrůstá další čtvrť Švábův Hrádek, ani tam není vyřešená doprava a měla by tam vést silnice mezi sídlištěm Máj a Litvínovicemi. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Město přitom počítá s mohutnou zástavbou, která sousedí s areálem Jihočeské univerzity, už více než deset let, kdy změnilo územní plán a nabídlo tak pozemky developerům. 

V ulici Na Sádkách, kde se původně pásli koně, už rostou čtyři mohutné bytové domy a připravují se další. Stavební řízení běží na administrativní a obchodní objekt. Všechny budovy potřebují parkoviště, přístupové cesty, bezpečné chodníky a hlavně silniční spojení s centrem Budějovic.

„Mají tu být byty až pro dva tisíce lidí. Celý projekt ale vzniká od konce, infrastruktura se řeší až naposledy,“ zlobí se místní obyvatel a předseda spolku Zlatá stoka – Čtyři Dvory Stanislav Linda.

Vedení budějovické radnice argumentuje platnou změnou územního plánu, který nové stavby povoluje. Developer se podle nich řídí jeho předpisy a infrastrukturu musí zaplatit město.

Podle Stanislava Lindy, který sám pracuje jako projektant, mělo město při stavebním řízení postupovat podobně jako jiné obce, které stavby podmiňují závazky. Například smlouvou s developerem, že zajistí dopravní obslužnost, chodníky, cyklostezky a další občanská vybavení. 

Zatím jediným pozitivním výsledkem tohoto jednání je zřízení několika zastávek MHD. Lokalitu propojuje se sídlištěm Máj autobusová linka číslo 45. Frekvence spojení je ale řídká a trasa pro vozy po úzkých silnicích III. třídy obtížná.

Volání a obavy místních lidí v posledních dnech vyslyšela část radních, kteří si přišli situaci obhlédnout, a minulý týden o ní jednalo grémium kolem primátora. 

„Začneme pracovat na krátkodobém i dlouhodobém řešení. Prioritní je výstavba nové kruhové křižovatky ulic M. Horákové a Branišovské s novým napojením na ulici Na Sádkách. Zabezpečíme přechody v ulici Na Zlaté stoce a zamezíme, aby se z ní dalo odjíždět dvěma ulicemi směrem k Husově třídě,“ nastínil plány radnice náměstek primátora pro dopravu Viktor Lavička (ANO).

K těm výhledovým řešením načasovaným na minimálně pět let patří finální propojení ulice M. Horákové s Litvínovicemi, a tedy i s letištěm, o kterém se mluví už delší dobu. Vznikl by jakýsi západní obchvat předměstí Čtyř Dvorů, kde dnes žije téměř polovina obyvatel města. Tady roste další problém. Kolem trasy se staví rodinné domy a jejich obyvatelé budoucí silnici odmítají. Bojí se hluku.

Podle Lavičky protestují nesmyslně, protože kupovali stavební parcely s vědomím, že silnice zde jednou bude.

Územní plán se v lokalitě měnil v roce 2006

Situaci kolem dopravy v lokalitě Na Zlaté stoce dnes vnímají kriticky i komunální politici, za jejichž funkčního období sídliště rostlo. Negativně se o něm vyjádřili první náměstek primátora Juraj Thoma (Občané pro Budějovice) nebo bývalý náměstek František Konečný (ANO). Na vině je podle nich vydané stavební povolení, aniž se řešilo základní technické vybavení prostoru.

Thoma stojí za návrhem na změnu místního územního plánu, který tu dnes povoluje bytovou výstavbu. Měnil se už v roce 2006. Navrhoval malou okružní křižovatku mezi ulicemi Na Zlaté stoce a Na Sádkách, od níž se dnes upustilo.

Hlavním developerem je zde firma Cz Immo, známá z kontroverzního zastavění hřiště a parkoviště bytovým domem za Perlou v roce 2011. Obyvatelé tu přišli o neplacená stání. Lukrativní pozemky předtím prodalo soukromé firmě město, podle kritiků za směšnou částku.