Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bytová kultura žije! Vážná hudba spojuje lidi

  8:00
Koncerty můžete pořádat doma v obýváku, garsonce i na hausbótu. Dvanáct lidí posedává v pražské garsonce na židlích, gauči, na všem, na čem se dá. V rohu se připravuje Duo Teres – Lucia Fulka Kopsová na housle a Tomáš Honěk na kytaru. Začíná bytový koncert v rámci projektu Vážný zájem, který sdružuje lidi zajímající se o klasickou hudbu.

Bytový koncert | foto: Lucie Mottlová, Deník Metro

Hostitelé Martina a Kryštof nám hned u vchodu nabízejí sklenku vína a vysvětlují, že to hlavní pohoštění přijde až po vystoupení. „Při koncertě by měli všichni sedět, protože je pro muzikanty nepříjemné, když někdo stojí nebo se pohybuje po místnosti,“ vysvětluje Martina první pravidlo, které pomáhá vytvořit pohodovou atmosféru i pro vystupující hudebníky. „Další věc je, že by se u toho nemělo vůbec jíst. Je to v první řadě koncert. Jedna sklenička vína na osobu při koncertě a po něm samozřejmě neomezeně,“ usmívá se na mě a podává mi sklenku bílého vína.

Za chvíli zní bytem skladby od Niccola Paganiniho, Antonína Dvořáka, ale také od méně známých umělců, jako je Ondřej Kukal nebo Jan Truhlář. Všichni bez mrknutí oka sledují pohyby smyčce a podmanivé tóny kytary. Před každou skladbou uvádí hráči skladatele a také kontext dané skladby, čímž nám pomáhají lépe pochopit jednotlivé kompozice. Člověk si připadá pak mnohem chytřejší.

„Setkávali jsme se s problémem, že lidé ne vždy rozumí, že jde o koncert. Nejsou to hráči k jídlu na oslavě narozenin. V první řadě je to koncert, u kterého se lidi sejdou a popovídají si,“ dodává Martina. Ačkoliv člověk na několika koncertech už byl, je to úplně jiný pocit, když někdo hraje na nástroj hned vedle vás. „Ten bezprostřední kontakt je pro mě nejzajímavější. Je to zcela jiné, než když sedíte v Rudolfinu a posloucháte orchestr. Sice hudebníky vidíte, ale sto metrů od vás,“ říká Martina.

Bytové koncerty si pochvalují i hudebníci. „Je to úplně jiné prostředí, než ve kterém hráváme. Normálně hráváme na pódiu v sále, kde je o dost víc lidí,“ přiznává houslistka Lucia. Na otázku, kde jsou více před publikem nervózní, odpovídá: „Pokaždé je to jinak. Na pódiu je jiná tréma, ale tady je také, protože lidé sedí tak blízko a poslouchají,“ doplňuje. „Mám ale zase dobrý domácí pocit, je to rodinnější a příjemnější prostředí,“ přiznává kytarista Tomáš Honěk, který má na nohou půjčené domácí papuče. „Dva páry bačkor jsme včera ještě dokoupili. Původně mělo být v naší garsonce dvacet lidí. Ale říkal jsem si, že tolik papučí už asi nikdy nevyužiju, tak jsem jich měl připraveno méně,“ přiznává Kryštof.

Po koncertě jdeme všichni na terasu a chválíme hostitelce slané quiche a domácí quacamole s nachos.

„Pozvala mě Martina, je to můj první koncert v rámci Vážného zájmu a myslím, že je to skvělý formát. Je to takové netradiční a zvážím, že bych někdy taky udělala koncert doma,“ říká Hanka.

Kryštof s Martinou se znají rok a chtěli netradiční formou seznámit navzájem svoje přátele, a tak je pozvali na bytový koncert. „Důležitý aspekt Vážného zájmu je v propojování lidí. Tomáš Jamník, který celý projekt před rokem rozjel v Česku, se díky svému koncertu v bytě dostal do Berlínské filharmonie,“ popisuje Martina vtipné seznámení Tomáše s bývalým členem filharmonie, který ho odkázal na probíhající konkurz.

„Teoreticky by to mělo být tak, že upečete koláč a obejdete nové sousedy, když jste se někam nastěhovali. Zazvoníte u nich a nabídnete jim koláč a pozvete je na koncert vážné hudby. A pak si navzájem budete třeba zalévat kytky, když jedete na dovolenou. Ale my jsme si to taky potřebovali otestovat, než budeme zvát sousedy,“ usmívá se Martina.

Projekt Vážného zájmu tak umožňuje nejen společenské propojování, ale také dostává hudbu blíže k lidem. „Měli jsme také případ staré paní, která už nemohla moc chodit a celý život měla ráda vážnou hudbu. Koncert u ní doma jí udělal ohromnou radost,“ dodává Martina. Podobně může být velkým zážitkem pro děti první setkání s hudbou.

Pro hudebníky je to možnost, jak si přehrát své nové skladby před menším publikem před velkým vystoupením. „Primární aspekt není finanční. Hudebníci dostávají jen dobrovolné vstupné, které návštěvníci mohou vhodit do pokladničky u dveří,“ uzavírá Martina.

O koncerty je tak velký zájem, že se pracuje na webové aplikaci, která by lidi mohla propojovat. Součástí budou i recenze, mapka míst koncertů a možnost odkliknout, jestli na váš koncert mohou i lidi z ulice, nebo jestli chcete uzavřenou skupinu. Zatím kontakty propojuje malý tým lidí.

Jak to funguje

Na webu Domacikoncerty.cz se mohou zaregistrovat profesionální hudebníci i studenti konzervatoří, ale také posluchači a hostitelé.

Projekt můžete podpořit v crowdfundingové kampani v rámci happeningu do 21. dubna na Hithit.cz. Za 500 korun máte vstup na koncert jako posluchač nebo přijedou přímo k vám.

Odměna pro hudebníky se skládá z dobrovolných příspěvků účastníků koncertu.

Na webu jsou příručky pro posluchače i pro organizátora.

Stačí se zaregistrovat a zapojit.

Autor textu a fotky: Lucie Mottlová, Deník Metro