Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejvíc pokut rozdávají jihočeští strážníci cyklistům na chodnících

  8:58
Za celý loňský rok rozdali českobudějovičtí městští policisté cyklistům 280 pokut, od začátku letošního roku už jich bylo 356. Kolaře kontrolují strážníci i v dalších městech a shodují se, že nejčastějším prohřeškem je jízda po chodníku, ale všímají si, že stále více lidí používá světla.

Jízdní kola jsou v Českých Budějovicích častým dopravním prostředkem. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

S příchodem chladnějších a deštivých dnů cyklistů na silnicích postupně ubývá. Strážníci v jihočeských městech tak mohou bilancovat, kolik lidí na kolech zkontrolovali, kolik jim rozdali pokut a za jaké prohřešky.

Počet přestupků se většinou neměnil, nebo vzrostl. Podle strážníků je největším problémem jízda na chodníku, s kterou si většina lidí nedělá hlavu.

Výjimkou není ani cyklisty oblíbená Třeboň. „Jízda po chodníku je velmi častá. Stává se, že při příjezdu do centra kolaři využívají místo silnice malý průchod. Pak se tam střetávají, nebo tudy jde paní s kočárkem a cyklisté se proti ní vyřítí. Omlouvají se pak tím, že se báli jet do brány, protože jelo auto,“ líčí zástupce vrchního strážníka Karel Zwicker.

Řada lidí na kolech pak podle Zwickera nemá problém vjet mezi návštěvníky města v době tradičních trhů. Nejde ale o jediný přestupek, kterého se v Třeboni dopouštějí.

„Často jezdí vedle sebe. Pak si dokážete představit, jak při vjezdu do centra zpomalí dopravu. Kromě toho nedávají přednost nebo jezdí po přechodech pro chodce. Na stranu druhou se mnohonásobně zlepšilo svícení,“ shrnuje.

Strážníkům tak nezbývá než provinilcům rozdávat pokuty. Jejich počet se v některých městech zvyšuje. Příkladem jsou třeba České Budějovice. Za celý loňský rok tady strážníci rozdali 280 blokových pokut, jen za letošní rok jich na konci srpna bylo už 356. Kontrol přitom bylo shodně 608.

V Táboře se zaměřují na výchovu malých cyklistů

I v krajském městě je nejčastějším prohřeškem jízda po chodníku. K ní se přidává nevyužívání osvětlení za snížené viditelnosti. V tomto ohledu se ale cyklisté polepšili.

„Za poslední roky se určitě zvýšil počet těch, kteří začali používat na kolech světla. Jen Městská policie v Českých Budějovicích za poslední dva roky rozdala cyklistům při preventivních akcích přes tisíc sad osvětlení na kolo,“ líčí mluvčí budějovických strážníků David Štýfal.

Zároveň dodává, že lidé začali více myslet na svou bezpečnost a řada z nich používá na kole pásky a oblečení z reflexních materiálů. „Stále více lidí nosí i přilby,“ říká s tím, že počet udělených pokut za letošní rok ještě poroste.

Větší počet přestupků v období od března do září pozorují i ve Strakonicích. „To je možné přičíst práci strážníků v terénu, kteří v letních měsících více dohlížejí na chování cyklistů a bezpečí všech účastníků provozu,“ myslí si manažerka prevence kriminality Anežka Kunclová.

I ona jako první chybu zmiňuje jízdu po chodníku. A v souvislosti se změnou počasí i dřívějšímu stmívání upozorňuje na nedostatečné osvětlení.

„Začátkem září se mění profil počasí, bývá více pošmourno,“ upozorňuje Kunclová a doplňuje, že se na vybavení kol a chování cyklistů zaměřili i strážníci Městské policie Strakonice. Už během prvního dne zvýšených kontrol cyklistů řešili sedm přestupků.

V roce 2016 zaznamenali místní strážníci od března do září 42 přestupků. Loni počet klesl na 25, ale letos už jich bylo zase o deset více. Vůbec největší počet se objevil v srpnu.

Velitel Městské policie v Táboře Petr Svoboda si ale nemyslí, že je pokutování hlavní cestou k nápravě. Více než dvacet let působí ve městě skupina BESIP, kde jsou zastoupeny mimo jiné městský úřad, Policie ČR, vojenská policie, Dům dětí a mládeže nebo Český červený kříž Tábor.

„Pracovní skupina se zaměřuje zejména na výchovu nejmladších účastníků silničního provozu, kteří se pohybují po silnicích na kolech. Díky mnohaletému působení nám tedy průběžně dorůstají lépe informovaní a bezpečněji se chovající cyklisté,“ těší velitele.

I on se změnou počasí upozorňuje na reflexní prvky. „Z osobní zkušenosti mohu doporučit používat prvky pro zviditelnění i nad rámec zákona, zejména reflexní vestu nebo bundu. Každý rok najedu v hustém silničním provozu šest až sedm tisíc kilometrů na koloběžce, takže situaci dokážu posoudit také z této strany,“ radí.

Autor: