Brno čeká uzavírka desetiletí, oprava Zábrdovické ochromí dopravu

  6:42
Jestli si řidiči i cestující hromadnou dopravou v posledních letech stěžovali, že Brno je kvůli uzavírkám takřka neprůjezdné, pořádná zkouška nervů je čeká teprve teď. V pondělí totiž naplno odstartují práce na rekonstrukci Zábrdovické ulice.

Kromě Zábrdovické ulice se pro auta i MHD uzavře také most u Vojenské nemocnice. A protože poblíž chybí jiné mosty, přes které by šlo vést objízdné trasy, východní část města zůstane prakticky odříznutá.

Uzavírka na klíčové spojce s centrem Brna se dotkne desítek tisíc lidí denně. A potrvá dlouhých 15 měsíců. Dopravní omezení začnou platit ze soboty na neděli, výluka městské hromadné dopravy se připojí v pondělí.

Změny nejvíc ochromí dopravu v Židenicích a Zábrdovicích. Na stání v kolonách se ale musejí připravit i obyvatelé Líšně, Vinohrad a sousedních městských částí

Objízdná trasa pro auta povede i ulicemi Hladíkova a Olomoucká. Právě tento úsek je ale kvůli zavřenému Dornychu v dopravní špičce ucpaný už teď.

A výrazné komplikace čekají i na cestující MHD. Místo uzlu na Staré osadě, kam tramvaj nepojede, se hlavními přestupními místy stanou Dělnický dům v Židenicích a zastávka Životského.

„Zábrdovický most ze 40. let je v havarijním stavu a není možné jej opravit bez kompletního uzavření. Proto s jeho opravou rekonstruujeme i celou ulici, což se týká kanalizací, vodovodu, trolejového vedení i výměny parovodu za horkovod,“ vyjmenoval náměstek primátora pro investice a dopravu Richard Mrázek (ANO). Stavba vyjde na bezmála 200 milionů korun.

Na křižovatkách se změní přednosti v jízdě

Po dobu oprav bude zcela zavřená ulice Zábrdovická a část Cejlu od křižovatky s Francouzskou a Vranovskou.

Oprava Zábrdovické

  • V pondělí 22. října naplno odstartuje výluka kvůli opravě Zábrdovické ulice a mostu. Potrvá 15 měsíců. Zavřená bude celá ulice a část Cejlu od křižovatky s Francouzskou a Vranovskou.
  • U mostu vznikne lávka pro pěší.
  • Příjezd k Vojenské nemocnici bude pouze od Staré osady.
  • Cestující, kteří dosud využívali uzel na Staré osadě, přestoupí na tramvaj 12 u Dělnického domu.
  • Do severní části města a širšího centra budou ze Staré osady jezdit trolejbusy 25 a 26.
  • U křižovatky s Francouzskou a Vranovskou zřídí provizorní tramvajovou zastávku.
  • Linky 201 a 202 neskončí u nádraží, ale pojedou dál kolem Zbrojovky a zábrdovického kostela, u mostu zřídí zastávku Lazaretní. Linka 201 odtud bude pokračovat až na zastávku Životského, kde cestující můžou přestoupit na tramvaj č. 8.
  • Obě linky pojedou ve špičce po 15 minutách a poslouží i lidem z Vinohrad a části Líšně.
  • V autobusech platí stejné jízdenky a šalinkarty jako v MHD.
  • Objízdné trasy pro auta povedou po silnicích I/42 a I/50.

„V této části Brna jsou jen tři mosty. Když jeden zavřeme, znamená to obří zátěž. Dopravu lze odklonit na Tomkovo náměstí pro severní část města a na Ostravskou ulici, kde dále můžeme směry rozdělit na Křenovou a Hladíkovu,“ nastínil Radek Suchomel z firmy Znakom, která zajišťuje dopravní značení.

Objízdné trasy pro auta tedy povedou po Hladíkově, Olomoucké, Ostravské, Otakara Ševčíka, Gajdošově, Svatoplukově a Provazníkově. Dále mohou řidiči „špunt“ objíždět i po Kolišti, Křenové, Tržní, Milady Horákové, Merhautově a Drobného.

Poslouží i Valchařská ulice, na níž kompletní oprava už skončila a průjezdná je od úterka.

Aby byla doprava na objížďkách plynulejší, změní se na patnácti křižovatkách přednosti v jízdě.

„O letních prázdninách přibude i uzavření křižovatky před finančním úřadem, takže Cejlem nepůjde vůbec projet,“ předeslal Suchomel.

Tramvajové spojení nahradí vlaky

Klíčovým přestupním uzlem se pro cestující MHD z Vinohrad a Líšně místo Staré osady stane zastávka Dělnický dům.

„Pojede tudy posílená linka 12 a podařilo se nám vyjednat zákaz vjezdu aut do Táborské ulice ve směru od Dělnického domu ke křižovatce s Gajdošovou,“ řekl Jan Seitl, provozní šéf brněnského dopravního podniku (DPMB).

Prodloužené autobusové linky pojedou od židenického nádraží ulicí Lazaretní k Vojenské nemocnici a dále i na Životského, kde cestující přestoupí na tramvaj.

Po dobu oprav bude zcela zavřená ulice Zábrdovická a část Cejlu od křižovatky s Francouzskou a Vranovskou.

Po dobu oprav bude zcela zavřená ulice Zábrdovická a část Cejlu od křižovatky s Francouzskou a Vranovskou.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Přes řeku Svitavu u nemocnice zase cestující přejdou po lávce z Cejlu, kde vznikne dočasná zastávka u křižovatky s ulicí Francouzskou. „Tramvajovou linku číslo 3 ze Staré osady do severní části Brna okolo Konečného náměstí nahradí trolejbusy,“ dodal Seitl.

Tramvajové spojení nahradí i vlaky. Mezi hlavním a židenickým nádražím budou v ranní a odpolední špičce jezdit po pěti až deseti minutách.

„Uzavírka není vzhledem k dopravní zátěži Zábrdovické ulice jednoduchá. Opravíme tramvajovou trať až po zastávku Vojenská nemocnice, která bude bezbariérová. Celkem získáme půl kilometru odhlučněné tratě,“ uzavřel generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Po skončení oprav bude most sloužit jako objízdná trasa při stavbě velkého městského okruhu.

Provizorní most by příliš nepomohl

Klíčový most přes řeku Svitavu se zavře, postavme tedy místo něj provizorní. To navrhuje spolek Akátky, podle něhož může náhradní most vzniknout za supermarketem Albert – spojila by tak Tkalcovskou a Tomáškovu ulici. Po mostě by jezdili jen autobusy a záchranáři. Pro návrh spolek sbírá podpisy v petici.

Přestože řešení vypadá jednoduše, vedení Brna i odborníci se shodují, že je zbytečné. Tvrdí to i plukovník Pavel Maňas, vedoucí katedry ženijních technologií Univerzity obrany, který vypracoval technické zpracování. „Postavit by sice šel, ale situaci zásadním způsobem nepomůže. Vzhledem k tomu, kolik by stál peněz, bude mít relativně malou dopravní kapacitu. Celkové náklady včetně údržby se pohybují v řádu milionů korun. Další problém je jeho hlučnost. Po prvním týdnu by místní zjistili, že nemohou spát,“ vysvětlil Maňas.

Organizátoři petice argumentují také tím, že armáda most může postavit zdarma. „To je nesmysl. Pokud není vyhlášen krizový stav, armáda nemůže jen tak – bez příslušného nařízení – most postavit. Jiná situace je třeba u povodní, kdy vojáci pomáhají,“ doplnil Maňas.

Další komplikací pro stavbu je navíc stoková síť, která místem vede. „Stavbou mostu bychom kanalizaci mohli poškodit. Doprava přes most v obytné zástavbě ale stejně nesplňuje hlukové limity,“ poznamenal náměstek brněnského primátora pro investice a dopravu Richard Mrázek (ANO).

Uzavření Zábrdovického mostu se citelně dotkne i Vojenské nemocnice, jež stojí hned vedle něj. Do dubna sanitky přes most ještě projedou, pak už musí po stejných objízdných trasách jako ostatní řidiči. „Po uzavření se ocitneme téměř na konci slepé ulice. Už teď je dopravní situace tristní a bude ještě hůř,“ upozornil ředitel Vojenské nemocnice Antonín Vodák.

Provizorní lávku, přes niž sanitky projedou, by tak uvítal. „Záchranáři nebo hasiči by měli jakousi pojistku, že se vždycky na druhý břeh řeky dostanou. Pokud by to byla reálná varianta, sáhl bych po ní všemi deseti. Ale bohužel,“ doplnil Vodák s tím, že pohotovost ve Vojenské nemocnici průměrně přijme 40 pacientů denně, kteří akutně potřebují lékařskou pomoc.