Firmy a hotely těžko shání brigádníky, nádobí někde myje i šéfkuchařka

  8:46
Sehnat brigádníky či sezonní pracovníky je na českém trhu práce čím dál větší problém. I v Karlovarském kraji se s ním potýkají jak průmyslové podniky, tak sektor služeb. Firmy se musejí často srovnat také s jejich nespolehlivostí. Ne každý, kdo podepíše smlouvu, totiž nakonec nastoupí.

Takovou zkušenost mají například personalisté společnosti Witte. Firma každoročně poptává přibližně stovku brigádníků převážně do výroby a logistiky. „Sháníme je celoročně a už od podzimu si je domlouváme,“ konstatovala mluvčí společnosti Michaela Matuchová.

Ne vždy se ale podle zkušeností Witte podaří naplnit počet brigádníků. „V takovém případě si musíme poradit s vlastními zdroji. To znamená, že nabízíme přesčasy a v nejhorších případech složitě vykrýváme dovolené,“ podotkla Michaela Matuchová.

Ve složité situaci jsou v posledních letech i hoteliéři v regionu. Kromě toho, že v tomto segmentu už delší dobu chybí stálí zaměstnanci, se komplikuje i hledání těch krátkodobých.

„Naše myčka nádobí se zranila a my za ni sháníme brigádně náhradu. Marně, takže její práci musí zastat šéfkuchařka,“ uvedl Jan Kronika, ředitel jednoho z karlovarských hotelů a předseda krajské sekce Asociace hotelů a restaurací.

Nedostatek lidí na sezonní práce je podle něj obrovský problém. „Na trhu se sice objevují agentury s brigádníky z Ukrajiny, ti mají ale polská víza. Jejich zaměstnávání není legální a cizinecká policie ho trestá,“ podotkl Kronika.

Lázeňští hosté chtějí potkávat známé tváře

Podle jeho zkušeností začali tuto situaci řešit pražští hoteliéři najímáním nejrůznějších agentur.

„To je ale u nás, kde nejde čistě o hotelový, ale především lázeňský byznys, těžko akceptovatelné ze stran hostů. Nemůžeme měnit personál co dva měsíce. Klienti se k nám vracejí a chtějí vidět známé tváře. Jinak hotely ztrácí na image,“ naznačil jeden z aspektů Jan Kronika.

Podle zkušeností Pavla Sejvla, který má v regionu na starosti provoz stánků nabízejících tradiční českou pochoutku trdelník, ovšem hodně záleží na tom, jakým způsobem firmy potenciální brigádníky oslovují. Jemu se osvědčily sociální sítě.

„Zejména mladí lidé nechtějí číst dlouhé eseje, jak firma funguje a podobně. Inzerát musí být stručný, úderný a vtipný. Díky tomu se nám brigádníky zatím shánět daří,“ uvedl Sejvl.

Mezi ty šťastnější patří i organizátoři Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. Každoročně využívají služeb přibližně čtyř stovek brigádníků. Většina z nich je podle Uljany Donátové, mluvčí festivalu, z Karlovarského kraje.

„Zájem o práci na karlovarském festivalu je každoročně velký, místa se nám daří obsazovat bez problémů. Trendem je, že brigádníci s námi spolupracují opakovaně i po několik ročníků. Z letošních čtyř set míst jich 300 obsadí lidé, kteří už s námi pracovali, stovku tvoří nováčkové,“ naznačila Donátová.

Pro organizátory festivalu má tento trend nepopiratelnou výhodu. „Brigádníci znají jak provoz a zázemí festivalu, tak i náplň práce. Není proto nutné opakovat zaškolovací proces od samého počátku,“ dodala mluvčí festivalu, jehož 53. ročník začne v Karlových Varech 29. června.