Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bourající autobusy v Praze vyprošťuje nový žlutý Kačer

  9:13
Vyprošťovací silák dopravního podniku šel do důchodu. Náhrada je ovšem ještě silnější. Už jste někdy při cestě autem po Praze zahlédli ve zpětném zrcátku zářivě žlutý kolos s modrými majáky? Pak jste nejspíš uvolnili cestu posádce takzvaného Kačera, těžkého vyprošťovacího speciálu, která pospíchala vyřešit problém v dopravní situaci hlavního města. Tenhle kolos na domácím podvozku Tatra koncem léta nahradil svého předchůdce, vyprošťovací speciál Volvo, který brázdil ulice metropole více než dvacet let.

Odtahový speciál je postavený na podvozku Tatra Trucks Phoenix. Zde při ukázce síly. | foto: Tatra TrucksMetro.cz

„Může se zdát, že necelých 350 tisíc najetých kilometrů není pro vyprošťovací Volvo FH12 v porovnání s autobusy MHD nebo kamiony mnoho, ale je potřeba zdůraznit, za jak těžkých provozních podmínek bylo tohoto čísla dosaženo,“ uvádí dopravce ve svém podnikovém magazínu DP kontakt. K celkovému opotřebení vozidla je podle něj nutné připočítat čtyři tisíce motohodin nebo třeba fakt, že Volvo bylo v trvalé pohotovosti, včetně mnoha výjezdů s použitím výstražných světel. Vyprošťovací Volvo bylo v době pořízení, tedy v roce 1996, největším a nejmodernějším odtahovým vozidlem v Česku. Běh času ale nelze zastavit.

„Vyvstala tak nutná potřeba tohoto giganta nahradit zcela novým autem, jehož užitné vlastnosti budou korespondovat s aktuálním vozovým parkem autobusů dopravního podniku,“ uvádí dále DP kontakt.

Stejně jako jeho předchůdce, vyjíždí i Kačer II ze stanoviště v depu Kačerov a je také vybaven modrými majáky s právem přednostní jízdy.

Vyprošťovací kolos je speciálně upraven pro použití v mimořádných situacích, které mohou nastat v provozu MHD. Kromě odtahu porouchaných nepojízdných autobusů za použití takzvaných brýlí, vidliček nebo tažných tyčí jde především o vážné dopravní nehody, kdy je nutné vyproštění busu za pomoci buďto výkonných navijáků nebo hydraulického nakládacího jeřábu. Ten je u tohoto vozidla novinkou.

Úložné prostory přitom skrývají řadu dalších speciálních příslušenství a výbavy. Většina vnějšího osvětlení vozidla včetně výstražných majáků je v LED provedení. Na bočnicích nástavby nechybí charakteristická grafika stylizované hlavy kačera.

Autor textu: Filip Jaroševský, Deník METRO