Tramvajovou trať na Borská pole začne Plzeň stavět nejspíš už v srpnu

  15:16
Zastupitelé města Plzně ve čtvrtek schválili financování prodloužení tramvajové trati na Borská pole. Se stavbou za zhruba 600 milionů korun se zřejmě začne v srpnu. Budování trati by mělo trvat zhruba dva roky.

(ilustrační snímek) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Je to jeden z klíčových projektů pro rozvoj Plzně a řešení nedostatečné kapacity veřejné dopravy zejména do oblasti areálu západočeské univerzity. Prodloužení tramvajové trati bylo také jedním z hlavních cílů vedení města ve volebním období 2014 až 2018.

Předzvěstí samotné stavby bylo letos vykácení stromů podél Kaplířovy ulice, kterou nový úsek kolejí povede. Stavební práce odstartují zřejmě ještě v létě.

„Běží výběr firmy, která zakázku získá. Na začátku července máme dostat od zájemců nabídky. Stavba musí začít co nejdřív, protože máme v dotačních podmínkách profinancování části stavby v roce 2018,“ uvedl náměstek primátora Pavel Šindelář.

Budování trati by mělo trvat zhruba dva roky. „Doufám, že se začne stavět v srpnu,“ řekl Šindelář.

Tramvajová trať se dovedením na Borská pole prodlouží o zhruba 1,7 kilometru od dnešní konečné na Klatovské třídě. Projekt se připravoval zhruba deset roků a už v roce 2003 radní akci zařadili mezi klíčové priority města.

Ještě loni v srpnu zástupci radnice mluvili o tom, že se tramvají k univerzitě pojede už letos, ale projekt se zdržel kvůli vyřizování dotace.

Primátor Martin Zrzavecký z ČSSD pak řekl, že plány v roce 2017 nabraly zpoždění. „Ještě se upravovaly, aby splňovaly kritéria dotačního programu,“ uvedl.

Nyní je hotový most, po kterém budou tramvaje přejíždět přes dálniční přivaděč na Klatovy. Bude nutné upravit Kaplířovu ulici. Změny čekají i křižovatku s Klatovskou třídou.

Na Borská pole jezdí v pracovní dny tisíce lidí

Prodloužení tramvajové trati na Borská pole má přispět ke zlepšení nedostatečné dopravní obsluhy oblasti o rozloze zhruba 350 hektarů veřejnou dopravou.

V průmyslové zóně pracují tisíce lidí a další tisíce jich jezdí na univerzitu. V okolí navíc přibývají obchodní centra i bytové domy. Počet cestujících přepravených na Borská pole v pracovní den v době od 5 do 21 hodin v jednom směru přesahuje šest tisíc.

S prodloužením trati pro tramvaje souvisí stavba přestupního terminálu pro mimoměstské autobusové linky, které vedou do Plzně z jihu. Náklady na vybudování přestupního uzlu jsou odhadované na zhruba 65 milionů korun, přibližně 40 milionů z toho by mohla pokrýt dotace.

Poblíž terminálu má také vzniknout odstavné parkoviště, od kterého by motoristé mohli dál do města pokračovat veřejnou dopravou.