Lidé na protest zablokovali výjezd z Náchoda, chtějí obchvat rychleji

  16:58
Lidé u Náchoda znovu protestují proti těžkopádným přípravám stavby nové krajské silnice z Bělovse na Hronov. Kvůli tomu zablokovali dopravu v Malém Poříčí. Královéhradecký kraj by měl podle nich postupovat svižněji s výkupy pozemků pro místní obchvat, takzvanou přeložku.

Komunisté ze spolku Obchvat Náchoda, Okamurovci, Zemanovci i pár naštvaných obyvatel znovu korzovalo po přechodu pro chodce přes rušnou silnici v Malém Poříčí. Blokáda se tam konala poprvé před třemi lety.

Spolku se nelíbí neuskutečněné přísliby bývalého krajského hejtmana Lubomíra France (ČSSD). Protože aktivisté neshledali ani v minulých měsících větší posun ve výkupech pozemků, znovu blokádu svolali.

„Když se ohlédnu nazpět, kolik všech možných jednání jsme měli za devět let existence spolku, stejně nakonec nejvíc pomůže právě blokáda,“ hodnotil předseda spolku Obchvat Náchoda Jan Chaloupka. Ten se chystá kandidovat do komunálních voleb za Zemanovce, ale tvrdí, že blokáda před volbami je dílem náhody.

Malé Poříčí je předměstí Náchoda a hodně domů lemuje silnici. Po hlavním tahu mezi Náchodem a Hronovem přitom jezdí kolem deseti tisíc aut za 24 hodin. Proto většina lidí netrpělivě čeká na stavbu, která odvede auta ze vsi.

„Vadí mi provoz na silnici a bezpečnost. Tady není možné, aby děti přešly cestu. Město vybudovalo nový přechod, ale zkuste si ho přejít. Auta tu také projíždějí rychleji, než by měla. Provoz narůstá, denně napočítáme třeba deset aut záchranářů s majáky,“ řekl Tomáš Línek, který v obci bydlí dva roky přímo u silnice.

V kolonách zůstalo trčet několik desítek aut, ale protest pod dohledem policie byl poklidný. Někteří řidiči ale nebyli zrovna nadšení. „Není úplně šťastné takhle protestovat, vždyť demonstranti omezují nás, kteří jedeme domů. Lepší by bylo podepsat petici a stoupnout si na náměstí,“ řekl jeden z nich.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Podle spolku se příprava přeložky vleče.

„Já a moji kolegové nesouhlasíme, aby vlastníci dostali peníze za své pozemky po skončení stavby, kolaudaci a definitivním zaměření stavby. Starší lidé se finanční náhrady nemusí dožít, ale tak zní směrnice kraje. Žádali jsme radního Červíčka, aby v krajské radě zajistil pro stavbu výjimku ze směrnice o výkupech pozemků, neboť reálně hrozí že obchvat Náchoda ji předběhne. O výjimku nebylo požádáno. Nový návrh ze strany kraje a Údržby silnic Královéhradeckého kraje byl trochu lepší, finanční náhradu dostanou vlastníci po nabytí právní moci stavebního povolení. Při současném postupu ze strany silničářů je to ale na léta,“ soudil předseda spolku Chaloupka, který v místní části i žije.

Dříve se stavbou profesně zabýval a připravoval ji. Z té doby jsou také vykoupeny pozemky v trase asi za 10 milionů korun. Tehdy vlastníci dostali finanční náhradu hned po sepsání kupní smlouvy a po vložení do katastru nemovitostí. Stejný postup by chtěl spolek i teď.

Královéhradecký kraj ale odmítá blokádu jako neopodstatněnou. Silničáři vysvětlují, že se snaží oslovovat vlastníky a od srpna upravili podmínky pro jednání s nimi. Zatímco v květnu měli souhlas vlastníků jen u desetiny potřebných pozemků v trase vozovky, nyní je to už čtvrtina. Dosud předali majitelům 72 procent budoucích kupních smluv na trvalé zábory. Předali také 69 procent smluv o dočasném záboru a souhlasy u nich činí 31 procent.

Od léta krajští silničáři nabídli lepší cenu za výkupy

Potíž je však i s cenou za pozemky v okolí Malého Poříčí. Dříve lidé dostávali za metr čtvereční dokonce 465 korun, takže když se silničáři znovu loni obrátili na vlastníky s nižší nabídnutou cenou, majitelé chtěli víc. Podle loňského znaleckého posudku totiž cena spadla na 180 korun pro pozemky bez sítí, podle nového znaleckého posudku se zvedla na 210 korun. Za zasíťovaný pozemek silničáři nabízeli od loňska 365 korun za čtverečný metr, nově je to 425 korun. 

Krajský radní pro dopravu Martin Červíček (ODS) se brání tomu, že by kraj postupoval liknavě:

Kraj slibuje silnici do roku 2022

Přeložka silnice II/303 dlouhá 3,6 kilometru povede z náchodské Bělovsi, kde vyústí obchvat Náchoda, přes Malé Poříčí do Velkého Poříčí a napojí se na trasu dnešní silnice nedaleko mostu Železňáku. Bude stát 430 milionů korun. Kraj před lety pozastavil přípravu přeložky, vázal ji totiž na vznik obchvatu Náchoda, který má na starosti ŘSD. Přeložka má územní rozhodnutí už deset let, vykoupené jsou pozemky za 10 milionů korun. Obchvat Náchoda se domohl územního rozhodnutí loni, výkupy tam ještě nezačaly.

„Na stavbě se fakticky pracuje. Sedmdesát procent vlastníků jsme oslovili, čtvrtina z celkového počtu souhlasí s cenou a jsou připraveni nám prodat pozemky. Dělá se na nové studii protipovodňových opatření, udělal se nový znalecký posudek, ale především kraj nabídl jiný způsob jednání s majiteli, že je ochoten vykoupit pozemky dřív, než bude stavební povolení. To je novinka. Za posledního půl roku se udělalo strašně moc práce a tady někdo svolá symbolickou stávku, ale podle mého názoru není odůvodnitelná.“

Stavba přeložky má územní rozhodnutí deset let, zatímco obchvat Náchoda ho získal až loni a výkupy na něm ani nezačaly. Spolek přitom argumentuje, že obchvat může předběhnout stavbu přeložky. Pak prý nastanou potíže, když v Bělovsi u hranic vyústí obchvat, ale směrem na Hronov auta pojedou dál po staré silnici.

Ředitelství silnic a dálnic letos uvedlo, že stavbu obchvatu Náchoda zahájí v roce 2021, a to v ideálním případě.

„Jsem hluboce přesvědčen, že přeložka bude postavena dřív než obchvat. Jsme už v daleko pokročilejší fázi výkupu, než je obchvat, kde je i daleko víc pozemků. Chceme žádat už letos o stavební povolení a předpokládaná doba výstavby je 2020 až 2022. Každá silnice má problémy podobného rázu, jako máme i my teď na přeložce. Kdo říká účelově, že obchvat předběhne přeložku, nemluví pravdu,“ řekl radní, který se na Náchodsku uchází o křeslo senátora.