Břeclav jako první město v Česku vyzkouší blikající zelenou na semaforu

  10:16
Semafor na konci zelené začne blikat, aby řidiči věděli, že už brzy naskočí červená. To, co je běžné v sousedních státech, bude o prázdninách fungovat i na křižovatkách v Břeclavi. Bude prvním městem v republice, kde blikající semafor řidiči vyzkoušejí.

Zelená na semaforech by v Česku mohla brzy blikat stejně jako v některých okolních zemích. Novinka se otestuje v Břeclavi. | foto: MAFRA

Změny provozu na semaforech zvažuje české ministerstvo dopravy. Centrum dopravního výzkumu (CDV) vybralo Břeclav jako modelové město, kde ověří, nakolik plynulost provozu a jeho bezpečnost ovlivní blikající zelená na semaforu.

To, jak budou zdejší řidiči reagovat, tak možná do budoucna ovlivní úpravu semaforů po celé zemi.

Ministerstvo dopravy si od projektu slibuje zvýšení bezpečnosti na křižovatkách. Zabrzdit vůz, když se na semaforech rozsvítí oranžová, nebývá zvlášť pro řidiče kamionů vůbec jednoduché. Při sešlápnutí plynového pedálu přitom hrozí, že řidič projede na červenou.

Podobným případům by měl zabránit nový systém semaforů. O zavedení blikající zelené ministerstvo uvažovalo už v roce 2010, tehdy z toho ale sešlo. Mimo jiné i proto, že část expertů varovala, že na křižovatkách naopak vznikne chaos.

Cílený výzkum ale dosud neexistoval. Břeclavské testování je první v zemi.

„Centrum dopravního výzkumu si nás vytipovalo především proto, že máme ve městě novou technologii semaforů,“ vysvětluje břeclavský starosta Svatopluk Pěček (ANO).

Moderní signalizace umí i „zelenou vlnu“

Loni město spustilo provoz moderní světelné signalizace na šesti křižovatkách na hlavním průtahu městem. Zaplatilo za ně ze svého rozpočtu 11,5 milionu korun. Světla reagují například na hustotu provozu tak, aby byl možný co nejplynulejší průjezd centrem města takzvanou zelenou vlnou.

Blikající zelená se na nových semaforech bude testovat o prázdninách. „Samozřejmě tomu bude předcházet osvěta,“ uvedl Pěček.

Výzkumníci v tuto chvíli spustili dotazník, ve kterém řidiče žádají o zkušenost se systémem, který například v Rakousku funguje už dlouhodobě. A připravují potřebnou technologii. V létě přijde na řadu samotný výzkum.

VIDEO: Praha testuje semafor, který chodcům stopuje čas na přecházení

„Jde nám o to, zachytit změnu. Vypozorovat, jak se vozidla chovají při dosavadním způsobu signalizace, bezprostředně po zavedení blikající zelené a pak s nějakým časovým odstupem, kdy se dá předpokládat, že si na změnu lidé už nějakým způsobem zvykli,“ vysvětluje Radim Striegler z Centra dopravního výzkumu, který má projekt na starosti.

Jak říká, na výsledky je sám zvědavý. „Bude zajímavé pozorovat, jestli se dopravní proud změnil, jestli projíždí přes křižovatku rychleji, nebo pomalu, v jaké vzdálenosti před křižovatkou se mění chování řidičů,“ poukazuje na proměnné, které budou pozorovat. Zároveň chtějí srovnat kapacitu křižovatky před úpravou a po ní.

Lidé novince moc nevěří

Do způsobu, jakým je v současnosti doprava v Břeclavi řízena, nechtějí výzkumníci nijak zasahovat.

„V Břeclavi je nyní dynamické řízení semaforů – každá úprava signalizace se tam řídí podle aktuální dopravní situace. A my tyto podmínky zachováme. Jen řidičům rozdělíme zelené světlo na dvě fáze,“ podotýká Striegler.

Mizející zebra popožene chodce z přechodu. Praha testuje nový semafor

Ke sledování pohybu na křižovatkách chce Centrum dopravního výzkumu využít i drony. Ty budou nad silnicemi pořizovat videozáznam, který pak výzkumníci využijí pro analýzu toho, jak se vozidla pohybují.

Projekt potrvá rok. Po praktickém sběru dat přijde na řadu fáze jejich vyhodnocování. Výsledky mají být hotové na konci roku.

Podle výsledků dotazníku na webových stránkách Observatoře bezpečnosti silničního provozu se zatím postoj řidičů k blikající zelené zdá spíš rezervovaný. Na otázku, jaký vliv by měla blikající zelená na plynulost dopravy, odpověděla čtvrtina řidičů, že záporný. O kladném vlivu je přesvědčeno 37,5 procenta lidí, zbytek neví.

A pokud jde o bezpečnost, tam je o záporném vlivu blikající zelené přesvědčena dokonce polovina hlasujících. Přerušovaný zelený signál přitom úspěšně funguje léta v sousedních zemích – v Rakousku i Německu.