V Ostravě se blíží souboj modrých a růžových sdílených kol

  12:50
Do krajského města se brzy vrátí sdílená kola. A začne boj o zákazníky. Přestože soutěž vypsanou magistrátem vyhrála společnost, pro jejíž kola jsou typické barvy stříbrná a modrá, do města se opět chystá i poražená firma s růžovými bicykly. Právě na nich si Ostrava službu bikesharing otestovala.

Ostrava i v příštím roce podpoří sdílená kola. | foto: Nextbike

„O letošní provozování bikesharingu s podporou města se ucházely dvě firmy: Nextbike a Rekola. Ta první nabídla služby levněji, proto vyhrála. Finančně budeme přispívat na každou výpůjčku jejího kola,“ řekl ostravský primátor Tomáš Macura. „To ale neznamená, že ve městě nemohou působit i jiné společnosti, když se obejdou bez naší podpory. Naopak, konkurenci vítáme.“

„Do 1. dubna spustíme provoz našich kol v sedmi městech včetně Frýdku-Místku a Ostravy. Máme zájem rozšířit služby i do dalších měst regionu. Proto jsme nechtěli opustit Ostravu a přijít o zkušené zaměstnance, kteří mohou obsluhovat růžová kola i v okolí,“ uvedl regionální koordinátor společnosti Rekola Bikesharing Lubomír Fridrich. 

„Zatím ladíme detaily. Víme, že využijeme městský mobiliář, takže naše kola budou parkovat vedle konkurence. Klienti budou mít možnost si vybrat. Už jsme o tom jednali s magistrátem i radnicí Moravské Ostravy a Přívozu. Letos budou naše kola jen v centru města. Na rozdíl od konkurence se nebudeme rozšiřovat do dalších obvodů.“

Další podrobnosti firma řeší. Chce například nabízet i elektrokola, ale pro Ostravu ještě nemá partnera. Jasný zatím není ani ceník. Jisté je pouze to, že nabídka prvních 15 minut jízdy zdarma bude platit jen pro prvních deset výpůjček.

Konkurenční firmy se mohou lišit cenou i kvalitou bicyklů

„Ceník upřesňujeme. Ale pro stálé zákazníky bude určitě výhodné koupit si měsíční předplatné za 195 korun. Mohou pak využívat naše růžová kola všude, kde je provozujeme, včetně Finska,“ poznamenal Fridrich.

V Ostravě ale letos lidé narazí i na růžová kola. Budou v centru města.

Společnost Nextbike už o své konkurenci ví. A její jednatel Lukáš Luňák řekl, že se konfrontace nebojí. „Začneme sice provoz s menším zpožděním, a to 15. dubna, protože si s městem upřesňujeme některé provozní záležitosti. Věřím, že nabídneme velmi komfortní a spolehlivá kola. Mají hliníkový rám, proto jsou lehčí. K většímu pohodlí přispěje také integrovaný GPS systém, kterého si cyklista ani nevšimne. Ten přitom umožňuje dálkové odemykání kola přes družici a snadné zamykání páčkou na zadním kole, odpadá tak nutnost manipulace se zámkem na řetězu,“ líčí Luňák.

Za prvních 15 minut jízdy nebude klient platit nic a za zbytek do první hodiny 20 korun. Každá další započatá půlhodina bude stát 15 korun. „V Ostravě budeme mít 600 kol parkujících na dvou stovkách stanic v řadě obvodů včetně Poruby, kde kola loni nebyla,“ doplnil Luňák.