Medvídci s jizvami zaujali v Japonsku. Umělkyně upozorňuje na byznys s orgány

  13:58
Jihočeská výtvarnice a fotografka Barbora Bálková šije pandy s jizvami po odebrání orgánů. Jejího uměleckého projektu si všimlo mezinárodní hnutí Falun Gong a nově i japonská iniciativa Stop Medical Genocide vytvořená loni v tamním parlamentu.

Obě sdružení protestují proti byznysu s lidskými orgány, jehož obětí se v Číně stávají nevinní lidé, zvláště nepohodlní vězni.

Barbora Bálková vytvořila několik desítek malých medvídků z imitace lidské kůže. Jejich tělíčka protínají dlouhé řezy sešité umělými lidskými vlasy. Stop Medicial Genocide si tento symbol zvolila jako své logo. Kampaň se rychle šíří po sociálních sítích, lidé si zmrzačené medvídky fotí.

„V rámci projektu jsem se seznámila s příznivci hnutí Falun Gong a také s kanadským právníkem pro lidská práva Davidem Matasem, který jako první upozornil na problematiku nedobrovolného odebírání orgánů u vězňů. Také jsem se setkala s čínským lékařem, který byl před dvaceti lety nucen takové operace v Číně dělat, než se mu podařilo emigrovat do Velké Británie. Vyprávěl mi, že musel vzít orgány i ještě živému vězni,“ vzpomíná čtyřicetiletá Bálková na start projektu.

Medvídků ve velikosti lidského novorozeněte, což je také záměr autorky, má zatím Bálková přes sedmdesát a vznikají další. Podle svých slov bude s jejich výrobou pokračovat, dokud Čína nepřestane se zneužíváním vězňů pro transplantace.

Jednoho medvídka tvoří čtyři dny

Některé zdroje uvádějí, že se v této zemi ročně uskuteční desetitisíce těchto zákroků. Mezi ohroženými vězni jsou i stoupenci duchovního směru Falung Gong, který je v nejlidnatější zemi světa zakázaný, podobně jako další náboženské minority.

„Jeden medvídek mi zabere až čtyři dny práce, už jich mám přes sedmdesát. Jsem ráda, že jeden z nich je na misi v Japonsku. Ten můj zjizvený „pandočlověk“ vyjadřuje jistý rozpor v ceně života. Na jedné straně Čína považuje medvídka pandu za přísně chráněné zvíře, symbol ohrožených druhů, jehož zabití se může trestat i smrtí, a na druhé straně se dopouští těžko představitelných zvěrstev na lidech,“ vysvětluje umělkyně.

Jedna z jejích pand se dostala až do Japonska. Letecky z Prahy s mezipřistáním v Pekingu. Deklarovaná jako umělecké dílo čínskou celní kontrolou naštěstí prošla.

Výstavy pand už zhlédli návštěvníci Galerie Art in Box v Praze nebo Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře. Kampaň s pandami je inspirací i pro některé naše senátory, kteří připravují návrh zákona o transplantacích.