Pouť láká na námořní vrtulník, německé dvouplošníky i letadlo bez pilota

  13:46
Pardubická Aviatická pouť se rychle blíží. Koná se už za čtrnáct dní, a tak pořadatelé zveřejňují čím dál více plánovaných bodů mnohahodinového programu. O jeden z nich se postará speciální polský vrtulník s exotickým jménem Anakonda.

V Pardubicích se představí i Anakonda, což je jméno námořní verze polského vrtulníku W-3A Sokol. | foto: Marynarka Wojennaja - kpt. Mariusz Kalinowski

„Anakonda je jméno námořní verze polského vrtulníku W-3A Sokol. Ten známe i z výzbroje českého vojenského letectva, kde má své nezastupitelné místo zejména v Letecké záchranné službě na dvou stanovištích zabezpečovaných vojáky,“ uvedl Jan Rudzinskyj z organizačního štábu dvacátého osmého ročníku Aviatické pouti.

Fotogalerie

Námořní záchranářská verze vrtulníku je podle něj hned z několika důvodů unikátní.

„Odlišuje se především speciálním záchranářským vybavením nutným pro akce nad mořskou hladinou. Pro návštěvníky bude jistě zajímavá informace, že Anakonda je vybavena také šesti nafukovacími plováky rozmístěnými na spodní části trupu. Každý z nich má po nafouknutí objem 1 300 litrů a umožňují přistání vrtulníku na mořské hladině. Na Aviatické pouti je v nafouknutém stavu určitě neuvidíme. Zejména proto, že nám chybí moře nebo vhodná vodní plocha,“ doplnil Jan Rudzinskyj.

Proletět se však můžou vrtulníkem i návštěvníci poutě, byť půjde o jiný typ. Pořadatelé totiž opět chystají vyhlídkové lety.

„Stejně jako loni budou na Aviatické pouti 2018 opět probíhat vyhlídkové lety pro veřejnost, a to na vrtulnících Robinson 44 a Bell 206. Obrovskou výhodou letošních vyhlídkových letů je skutečnost, že budou nabízeny i v průběhu téměř celého hlavního programu, tedy v podstatě bez přestání od 8 do 20 hod. po oba dny,“ uvedli pořadatelé masově navštěvované akce.

Pilot bude na zemi

Stanoviště vrtulníků a prodej letenek bude v nejzápadnější části návštěvnického koridoru, kam zájemce navedou ukazatele od vstupní brány do areálu letiště. To bude otevřeno ve dnech 2. a 3. června vždy od 8 hodin a vedle letových ukázek na ně čeká na hosty i bohatý pozemní program.

Letošní, více než pětihodinový letový program přináší také jednu novinku. Poprvé v osmadvacetileté historii Aviatické pouti se představí letadlo bez pilota, přesněji řečeno jeho pilot bude na zemi a po obloze se bude prohánět moderní bezpilotní prostředek vyvinutý expertním týmem Vojenského technického ústavu.

Mezi atraktivnější letové ukázky se zařadí vystoupení trojice legendárních dvouplošníků Bücker.

„Tyto německé dvouplošníky mají svůj původ v polovině třicátých let v Německu a následně se rozšířily do řady států světa. Jistě je zajímavé, že mají i přímou vazbu na československý letecký průmysl, protože již v roce 1936 se firma Tatra ve Studénce stala prvním zahraničním výrobcem produkujícím cvičný typ Bücker 131 v licenční výrobě. Další výroba na našem území probíhala v době protektorátu v podniku Aero a tam následně pokračovala v prvních poválečných letech,“ řekl Jan Rudzinskyj, který je zároveň velkým příznivcem a pilotem těchto historických skvostů.  

Připomeňte si loňskou Aviatickou pouť: 

Autoři: ,