Chybí komisaři. Žákům autoškol hrozí, že budou muset na další placený kurz

  17:34
Na termín zkoušky čekají žáci autoškol v Praze i 40 dní, zákonná lhůta je přitom jen 15 dní. Problémem je nedostatek komisařů, kterých je na celé město jen šestnáct. Budoucí řidiči, kteří neprojdou zkouškou napoprvé, se tak mohou dostat do situace, kdy budou muset celý kurz zopakovat i znovu zaplatit.
Ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Potíže hrozí v metropoli každému, kdo nyní chodí do autoškoly. Od složení zkoušky z pravidel silničního provozu totiž běží půlroční lhůta, během které by měli budoucí řidiči zvládnout cvičné jízdy a složit závěrečné zkoušky.

Jenže 30 až 40 dnů z této lhůty zabere čekání na termín závěrečné zkoušky. Když ji student nestihne složit v půlroční lhůtě, musí se do autoškoly zapsat znovu, a také absolvovat všechny jízdy. Začíná zcela od nuly.

Za nedodržení patnáctidenní lhůty dané zákonem přitom magistrátu žádné sankce nehrozí.

Problém je v tom, že magistrát má aktuálně jen šestnáct komisařů, kteří mohou uchazeče zkoušet. MF DNES to potvrdil asistent primátorova náměstka pro dopravu Ondřej Baláž.

O kritické situaci informoval portál iDNES.cz už v létě 2017. Média o problému psala také loni, kdy bylo k dispozici 22 zkušebních komisařů. Od té doby se problém ještě zhoršil.

„V současnosti je k dispozici šestnáct komisařů pro zkoušky v autoškole z celkem 22 tabulkových míst. Jeden komisař je dlouhodobě nemocný, jeden bude skládat profesní zkoušky, jeden je na dovolené a tři jsou na povinném školení,“ uvedl Baláž.

Předseda Asociace autoškol ČR Ondřej Horázný poukazuje na to, že komisaři musejí každoročně absolvovat školení internátní formou organizované pouze v Pardubicích.

Začínají dvouměsíčním kurzem, kterým na začátku kariéry získají kvalifikaci, potom každý rok absolvují zhruba týdenní školení a po pěti letech opakují stejnou zkoušku jako na začátku. „Přitom za tu práci berou jen tabulkový plat,“ říká Horázný.

Vyšší platy komisařů v autoškole doplatí žáci. Řidičák může zdražit

Každé školení ubírá možné termíny zkoušek. „Jen to každoroční týdenní školení je z neznámého důvodu o dva dny delší, než předepisuje směrnice EU a samotná vyhláška,“ dodává Horázný.

Vypočítává, že když na dva dny vypadne z práce 22 komisařů, kteří by mohli vyzkoušet denně 10 lidí, dělá to 440 nevyzkoušených žáků za rok.

Ročně magistrát zkouší 16 tisíc studentů autoškol. Zkoušky se skládají z oddělené teoretické a praktické části. Testy se provádějí po skupinkách, ale u jízd je vždy na jednoho zkoušeného jeden komisař.

Samotní úředníci nevidí problém jen na své straně. Žáci totiž nebývají pokaždé dokonale připraveni.

„V řadě autoškol je úspěšnost dokonce pod padesáti procenty. Množství opakujících pak zbytečnou zátěží. Uvítali bychom, kdyby ministerstvo dopravy zpřístupnilo statistiku neúspěšnosti autoškol a jejich studentů u zkoušek. Díky tomu by si sami zájemci o řidičský průkaz mohli vybrat kvalitní autoškolu, která je na zkoušky připraví,“ hájí magistrát jeho mluvčí Vít Hofman.

Ministerstvo dopravy nikdy v minulosti údaje o úspěšnosti absolventů autoškol nezveřejnilo s odkazem na skutečnost, že by to vedlo k upřednostňování některých firem.

Autoškoly se snaží s nedostatkem zkušebních komisařů vyrovnat po svém. „Někde nabírají nové žáky dál a dál, i když pro ně nemají zajištěný termín zkoušek. My máme zkoušky naplánované dopředu, za měsíc máme troje nebo čtvery,“ řekla MF DNES Iva Crkvová, jednatelka z Autoškoly Crkva.

Tipy na zajímavé weby: srovnávač autoškol a kreativní nápady

Omezením počtu žáků, které je možné vyzkoušet, přitom autoškoly přicházejí o výdělek. Například Autoškola Crkva zcela vyřadila z nabídky rychlokurzy, které byly pro firmu nejvíce lukrativní.

Oslovení odborníci se shodují, že problém s autoškolami je sezonní záležitostí. Jaro a léto je totiž více exponované i kvůli tomu, že je to období, kdy je zvýšený zájem nejen o řidičské průkazy pro osobní automobily, ale také je t doba, kdy je větší zájem o řidičáky na motorku.

Kdo se chce vyhnout komplikacím s čekacími lhůtami na řidičské zkoušky, má několik možností.

I lidé s trvalým bydlištěm na území hlavního města totiž mohou skládat zkoušky jinde, přestože například kurz absolvují v metropoli. Další možností je přesunutí kurzu do méně exponovaného termínu.

„Problém není například v lednu a únoru, od května do července jsou nejhorší měsíce,“ dodává Crkvová.

Domnívá se, že za současnými problémy může být také skutečnost, že ukončila činnost Autoškola Student později přejmenovaná na Autoškolu Linda, po které zbylo 800 žáků.

Autor: