Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Samostatný robot Karel se v automobilce rozhlíží laserem, nahrazuje lidi

  18:14
Říkají mu Karel a je robot. Vypadá sice jako obyčejná ještěrka, ale oproti běžným vysokozdvižným vozíkům mu něco chybí. Při bližším pohledu je zřejmé, že stroj nemá sedačku pro řidiče. Není totiž potřeba. Robot Karel jezdí po hale vrchlabské škodovky zcela samostatně. V koncernu byl první.

Robot denně rozváží po závodu Škoda Auto ve Vrchlabí statisíce dílů pro výrobu automatické dvojspojkové převodovky DQ200. Že je potřeba další várka, zjistí automaticky.

„V porovnání s klasickou manipulační technikou je jeho vytíženost zcela enormní. Vozí součástky na měkké obrábění a za den najezdí 60 kilometrů,“ vysvětluje vedoucí technického servisu Jan Petrák.

Fotogalerie

Závod ve Vrchlabí patří v koncernu Volkswagen k těm menším a na rozdíl třeba od Kvasin je zdejší sklad „ruční“.

Díly se tu nedávají na přebírací místa automaticky, ale pro robota je připravuje skladník s ještěrkou.

„Na to jsme moc malí, abychom měli automatizovaný sklad. Máme velký počet různých dílů, kterých za den potřebujeme kolem dvou tisíc sad,“ upozorňuje Petrák. Jedna převodovka se skládá z asi tří set součástek. Robot tak každý den musí rozvézt ke strojům 600 tisíc dílů.

Tři čidla skenují okolí, aby zabránila nárazu do překážky

V továrně jezdí dva druhy automatických vozíků. Pět žlutých je v Česku poměrně běžných a orientují se podle magnetických pruhů nalepených na podlaze či zalitých v betonu.

Jediný Karel má barvu červenou, vrchlabský závod ho pořídil loni v září jako vůbec první v celém koncernu Volkswagen. Teprve letos podobný stroj pořídilo Audi.

Je to už téměř autonomní vozidlo. Nepotřebuje totiž na zemi žádné dráhy, rotačním laserem na střeše se rozhlíží sám. Další tři čidla skenují okolí, aby zabránila nárazu do překážky.

„Výhodou je bezpečnost. Robot má před sebou senzory a nestane se, že kdyby ho něco vyrušilo, ohlédl by se někam jinam. Nepřekvapí ho vůbec nic. Klidně se mu mohu postavit do dráhy a on se přede mnou zastaví,“ pokračuje Jan Petrák a stoupne si do míst, kde jsou na podlaze vidět stopy pneumatik. 

Robot totiž jezdí neustále po stejné trase. Dokáže se pohybovat na centimetry přesně a před šéfem technického servisu skutečně brzdí. Zastavuje jen stopu od jeho nohy.

Aby se robot mohl v hale pohybovat, technici rozmístili přes 130 odrazek, podle nichž se jeho laserové oko orientuje. Vždy musí vidět na tři. GPS signál pod střechou využít nemůže. Trasy jsou dopředu naprogramované a technici je mohou kdykoliv změnit, aniž by museli v hale cokoliv upravovat.

Karel je příkladem „průmyslu 4.0"

„Nastaví se mu, jaký materiál veze, kde ho má vzít a kam ho má předat. Ještě se nám za ten rok nikdy neztratil,“ pochvaluje si Petrák.

Robot Karel je příkladem „průmyslu 4.0", kde stroje nahrazují lidi. Díky čidlům na vozících se počítač dozví, když pracovníkům dochází díly, a hned Karla pošle pro další a skladníkům dá informaci, co mají nachystat.

Kdo se nebude chtít učit, tomu vezme práci robot, tuší personalisté

Robot doveze novou sadu a prázdný vozík vrátí do skladu, aniž by lidé museli zmáčknout třeba jen tlačítko. Zásah techniků potřebuje jen tehdy, když mu dojdou baterie nebo jsou-li palety připraveny špatně. 

Závod ve Vrchlabí vyrábí dvouspojkové automatické převodovky pro celý koncern. Do škodovek putuje asi třetina jeho produkce. Díky rozvoji automatizace se letos zvedl denní produkci převodovek ze 2 000 na 2 100 a příští rok ji chce zvýšit o další stovku. Ročně tak halu opustí přes 520 tisíc převodovek DQ200.