Parkovací dům u haly pojme 500 aut. Stavba vyjde na 80 až 100 milionů

  17:22,  aktualizováno  17:26
U českobudějovické sportovní haly začne za dva roky vyrůstat parkovací dům pro bezmála 500 aut. V další etapě pojme až 800 vozů. Radní už vybrali firmu, která připraví projekt. Na podzim otevřou i záchytná parkoviště.

Parkovací dům u sportovní haly v návrhu Atelieru 8000. | foto: Vizualizace Atelier 8000

Třikrát více parkovacích míst než dnes. O tolik se má zvětšit prostor pro řidiče u sportovní haly poblíž českobudějovické Stromovky. Zatímco dnes se tam na plochu vměstná kolem 150 aut a dalších zhruba 50 po okolí, s plánovaným parkovacím domem jich má být takřka 500 včetně prostoru pro autobusy.

Ovšem už to nebude zadarmo jako dosud, ale za peníze. „Poplatek však bude nízký. Na objektu nehodláme nijak vydělávat. Navíc, v případě čerpání evropské dotace na stavbu to ani nebude možné. Na stanovení ceny je ještě čas, ale mohlo by to být třeba pět korun za hodinu,“ uvedl náměstek primátora František Konečný.

Projekt vedení města posunulo o krok dál. Radní v pondělí schválili firmu, která připraví kompletní projektovou dokumentaci na základě návrhu Atelieru 8000. „Připraví celou sérii projektů pro jednotlivé fáze v hodnotě dohromady přibližně dva miliony korun,“ navázal náměstek primátora Petr Holický.

Dlouhodobě je o místo mezi řidiči obrovský zájem a neustále je zaplněné. Snadno se odtud vyjede směrem na Krumlov nebo Dlouhou louku a do centra je to jen pět minut pěšky.

Zástupci města očekávají, že v roce 2018 budou mít všechna potřebná povolení. „Pak bude záležet na tom, jestli se najdou peníze v evropských a jiných fondech, nebo se v zastupitelstvu dohodneme na uvolnění financí,“ pokračoval Holický.

Místo fasády živá zeleň

Stavba má stát odhadem 80 až 100 milionů korun a podle vizualizace by vzniklo 477 míst pro auta plus dalších pět pro autobusy. „Návrh počítá ještě s druhou etapou dostavby, což by znamenalo dalších asi tři sta míst,“ doplnil Konečný. Město připravuje pro tuto variantu změnu územního plánu.

Parkovací dům u sportovní haly v návrhu Atelieru 8000.

Před časem zástupci radnice oslovili pět společností a nakonec vybrali zmíněný Atelier 8000.

„Při zpracování jsme vycházeli z lokality a budovu navrhovali tak, aby v budoucnu případně nepřekážela nové sportovní hale. Zohlednili jsme i park Stromovka, proto by měla fasádu tvořit živá zeleň, přitom ale objekt zůstane vzdušný,“ upřesnil před časem za A8000 Martin Krupauer.

Dům bude v americkém stylu, kde nejsou klasické strmé nájezdové rampy, ale vozidla stoupají v délce celého patra a po stranách mohou parkovat. „U nás to není příliš obvyklé, ale v Evropě už je to běžné. Navíc sloupy budou jen po obvodu, což zpřehlední prostor,“ dodal Krupauer.

Dům spadá do celkové parkovací koncepce města. Sloužit má pro krátkodobé zastavení i jako záchytné pro auta jedoucí od Českého Krumlova. Pokud se vše podaří, v roce 2019 se začne stavět.

Budějovice čekají změny v parkování

Kousek odtud pak Budějovičtí řeší velkou odstavnou plochu pro auta mezi výstavištěm a Kauflandem. Chtějí odtud vytlačit kamiony a prostor uvolnit pro osobní auta. „Pokud se kraji podaří získat další pozemky ministerstva obrany v areálu letiště, pak by vzniklo odpočívadlo pro kamiony tam,“ uvedl Konečný.

Už na podzim pak má být k dispozici záchytné parkoviště na konci Jírovcovy ulice. V první fázi by tam mělo zaparkovat kolem 200 vozidel. Jejich řidiči pak mohou dál pokračovat MHD, která odtud pojede na dvou linkách. V souvislosti s tím začnou od listopadu na Pražském předměstí a v několika přilehlých ulicích fungovat zóny placeného stání.

A změn kolem parkovišť v Budějovicích má být více. Jako záchytné má fungovat i to u fotbalového stadionu Dynama, které bude zřejmě od příštího roku také mírně zpoplatněné. Za pár let by se mohl otevřít i prostor u Žižkovy třídy v areálu bývalých kasáren. Tam ale není vůbec jasné, jak radnice objekty využije.

A pak je ve městě ještě jedno velké parkoviště, které je neustále prázdné a stání je tam zdarma – plocha u hřbitova v Mladém. I ta by v budoucnu mohla sloužit jako záchytná. „Poblíž bude sjezd z dálnice, takže se to logicky nabízí, ale samozřejmě by na to musela být navázaná i MHD,“ dodal Konečný. Poloprázdný je pak pravidelně i soukromý parkovací dům v centru města u zimního stadionu.

Autor: