Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autobusy nestavěly, kde měly. Většina zastávek v kraji bude na znamení

  11:08
Změna jízdních řádů přinese od 10. prosince v Libereckém kraji velkou novinku. Plošně začne platit režim zastávek na znamení. Řidič meziměstského autobusu zastaví cestujícímu, který zmáčkne tlačítko nebo bude čekat na zastávce. Jinak zastávkou jen projede.
Autobusová zastávka

(ilustrační snímek) | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

„Chceme sjednotit pravidla jak pro řidiče, tak pro cestující. Setkali jsme se už s několika stížnostmi cestujících, kterým řidič nezastavil tam, kde měl. Vznikaly sporné momenty. Někteří řidiči si navíc režim zastávek na znamení zavedli ve svých autobusech. Rozhodli jsme se jít cestou, aby měli jak řidiči, tak cestující jasně daná pravidla,“ řekl Otto Pospíšil, zástupce ředitele společnosti Korid LK, která v kraji koordinuje veřejnou dopravu.

Společnost si od novinky mimo jiné slibuje i to, že doprava bude plynulejší.

Nově zaváděný režim se dotkne plošně všech zastávek v Libereckém kraji. Výjimkou budou významná autobusová nádraží a přestupní body. Jestli je zastávka na znamení, se cestující dozví z jízdního řádu.

Pro lidi, kteří budou stát na zastávkách, se nic nezmění. Nebudou muset na autobus mávat. „Stačí, pokud budou stát viditelně na zastávce,“ doplnil Otto Pospíšil.

Tlačítka jsou v autobusech podle typů vozidel na různých místech. V madlech nebo na boku. Měla by být nejméně tři. Novější vozy mají tlačítek i víc. Opakem jsou ale starší autobusy nebo ty, co jsou nasazovány na dálkové linky.

„Autobusy nedostatečně vybavené signalizačním zařízením budou také označeny. Řidič si vystupování ohlídá,“ uvedl Otto Pospíšil.

„Novinku vítám. Podstatně se zvýší plynulost i bezpečnost dopravy. Jsou zastávky i na silnicích prvních tříd, na kterých nikdo nevystupuje ani nenastupuje, ale autobus musí pokaždé zastavit. V tu chvíli se za ním tvoří kolony. Nebo ho řidiči začnou objíždět. Když řidič takovou zastávkou jen projel, bylo to porušení smluvních podmínek a řešilo se to,“ komentoval chystanou novinku Martin Oumrt, ředitel společnosti ČSAD Liberec.

Řidiči na počítači vidí, kam cestující jedou

Problémy by ale mohli mít například starší lidé, kterým dělá potíže za jízdy vstát a dojít ke knoflíku.

„Pokud se starší člověk bojí za jízdy vstát a zazvonit, měl by na to řidiče upozornit. Spolupracujeme s dopravci a věříme, že řidiči budou ochotní a trpěliví a budou na tyto situace reagovat lidsky,“ komentoval Otto Pospíšil.

„Nějakých nedorozumění se nebojím. Řidiči mají palubní počítače a pokud se jimi řídí, vidí, kdo si kupoval jízdenku do jaké zastávky. Systém mu ukáže, že cestující bude vystupovat. Zároveň poučujeme řidiče, aby byli ohleduplní a sledovali nejen počítač, ale i to, co se děje za jejich zády,“ řekl Martin Oumrt.

Autor: