Autobusy vyjedou na své linky, kraj se dohodl i s posledním dopravcem

  17:32
Královéhradecký kraj se dohodl se společností BusLine KHK na nových podmínkách, za jakých bude provozovat od 1. dubna své autobusy. Byl to poslední z osmi dopravců, kteří před koncem roku vypověděli smlouvy na veřejnou dopravu. Hrozilo, že bez nové smlouvy na jaře nevyjedou všechny autobusové linky.

Řidiči autobusů vítali ráno cestující v Královéhradeckém kraji ve žlutých či oranžových reflexních vestách (5.1.2016). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Kraj firmám ročně zaplatí o 27 milionů korun více než stálo v původních smlouvách. 

Jednání se společností BusLine byla ze všech dopravců nejdelší. Zatímco s dalšími sedmi firmami se kraj dohodl již na prvních schůzkách, se zástupci BusLine se sešel hned čtyřikrát.

Kraj mezi schůzkami vyhodnocoval požadavky firmy a porovnával je s vlastními výpočty nákladů.

„Neřekl bych, že ostatní jednání by byla jednoduchá. Se všemi jsme vyjednávali velmi intenzivně. Vždy to trvalo přes dvě hodiny,“ řekl náměstek hradeckého hejtmana pro dopravu Martin Červíček (ODS).

K uzavření dohod se firmy zatím příliš nevyjadřovaly. Sdílný nebyl ani BusLine, jeho mluvčí Nikola Bradíková pouze potvrdila, že se firma s krajem dohodla. „Nicméně do podepsání smluvní dokumentace to nebudeme blíže komentovat,“ řekla.

Hejtmanství vyjednalo nové smlouvy s osmi dopravci, kteří dohromady zajišťují 97 procent veřejné autobusové dopravy v kraji.

Letos za to měli dostat na pokrytí ztrát 378 milionů korun. „Mohu říci, že předběžně počítáme s nárůstem o 27 milionů na celkem 405 milionů korun,“ vyčíslil zvýšené náklady Červíček.

Dopravci kraji vypověděli smlouvy především kvůli nárůstu nákladů na mzdy, které už nešlo pokrýt úpravou původních smluv.

Kraj však jejich požadavky uznal zhruba jen ze třetiny. Náměstek Červíček však nechtěl podrobně informovat o tom, v jakých oblastech kraj navrhované částky škrtal. 

Ceník zahrnuje řadu položek, kromě mezd nebo paliva třeba náklady na opravy nebo náhradní díly. Do cen promlouvají i další parametry jako počet autobusů na dané lince nebo čekací doby.

„Autobusovou dopravu budeme provozovat ve stejném rozsahu a za stejných podmínek jako na začátku roku. Nesnižovali jsme požadavky, ale bavili jsme se jen o nové ceně dopravního výkonu,“ vysvětlil.

Nyní kraj čeká, až mu firmy pošlou nové smlouvy vycházející z dojednaných parametrů. Ty pak musí schválit rada kraje a následně 25. března zastupitelstvo.

Platit budou od 1. dubna zhruba do září 2020, kdy by je měly nahradit nové desetileté smlouvy z probíhajícího tendru na veřejnou dopravu za 7,7 miliardy korun. Nynější dočasné smlouvy kraj uzavírá v rámci mimořádné situace v režimu jednacího řízení bez uveřejnění.