Nové brněnské autobusy nabírají zpoždění, pomalu se jim zavírají dveře

  7:04
Brněnský dopravní podnik loni za 203 milionů korun nakoupil 23 nových kloubových autobusů, které před Vánoci nasadil do provozu. Jezdí na ekologičtější stlačený zemní plyn a jsou vybavené klimatizací. Přesto s nimi řidiči nejsou spokojení.

Brněnští řidiči si stěžují, že kvůli pomalu se zavírajícím dveřím nových autobusů na zemní plyn nabírají až několikaminutové zpoždění. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Mají totiž menší výkonnost, dveře se k sobě lepí, ale hlavně se pomalu zavírají. Některým to trvá až dvakrát déle než u jiných autobusů.

„Rozdíl je jen v pár vteřinách, ale když si to vynásobíte třiceti zastávkami, máte několikaminutové zpoždění,“ popsal řidič Pavel Reich, který je zároveň zastupitelem městské části Brno-jih. Na závady vedení podniku upozornil.

Další řidič, jenž si nepřál být jmenován, na okružní lince 84 nabírá běžně až čtyřminutové zpoždění.

„Navíc si lidé myslí, že jim ujíždím schválně před nosem, protože to vypadá, že jsem zavřel, až když dobíhali. Jenže já tlačítko zmáčkl už dřív a kdybych měl znovu otevřít, zdržení je ještě větší,“ poznamenal.

Nové autobusy vyrábí firma Iveco, konkrétně jde o osmnáctimetrový typ Urbanway. Nasazené bývají kromě okružní linky 84 třeba na lince 50 z Bystrce do Komárova či lince 60 ze Zvonařky do kampusu.

Kdyby podnik autobusy vrátil, musel by vracet i dotaci

Mluvčí firmy Iveco Katarína Kutílková výrobce hájí tím, že úplně stejně seřizují vozy dodávané do jiných evropských velkoměst. „A zákazník nevznesl žádné nadstandardní či neobvyklé požadavky,“ podotkla.

Zdlouhavé zavírání dveří ale není jediný problém, který řidiče trápí. Dokud nezačali používat speciální postřik, dveře se k sobě lepily a někteří cestující měli tendence jim při otvírání pomáhat vlastníma rukama.

„Při prvních dvou jízdách jsem do poruchového lístku napsal pět závad, při třetí už jen tři,“ dodal Reich. Další z řidičů byl ostřejší. „Kdybych si koupil takový autobus, hned jej vrátím,“ rozčiloval se.

To však brněnský dopravní podnik v plánu nemá. Autobusy nakoupil díky evropským dotacím a jejich vrácení by znamenalo i ztrátu příspěvku.

„Připomínky ale s jednotlivými řidiči řešíme,“ poznamenala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.