Náměstek plzeňského primátora pro dopravu Petr Náhlík řekl, že první kroky pro zhmotnění vizí už udělali.
„Prostor pro budoucí terminál za zdí v Šumavské ulici je už téměř prázdný. Při první etapě přestavby vlakového nádraží tu měly stavební firmy zázemí. Při stávající druhé stavbě, do které patří i nové mosty přes Mikulášskou ulici, jsou firmy už mimo areál. Za to, že prostor uvolnily, jim město umožnilo využívat podchod pod křižovatkou jako komplexní zázemí, ve kterém mají i sociální zařízení,“ vysvětlil Petr Náhlík.
Budování přestupního terminálu přímo u vlakového nádraží začne ještě letos. Vedoucí magistrátního odboru investic Pavel Grisník řekl, že v současné době je už vypsané výběrové řízení na stavitele a podaná je i žádost o evropskou dotaci.
„Podávali jsme ji v polovině května. Předpokládáme, že první vyhodnocení projektu by mělo být známé v srpnu nebo v září. Právě schválení projektu v prvním kole přináší vysokou pravděpodobnost přidělení financí,“ vysvětlil Martin Klír z útvaru koordinace evropských projektů.
Kraj podporuje přestupní uzly i v dalších městech
V ideálním případě by podle Náhlíka mohli první cestující využít terminál s otevřením Mikulášské třídy, tedy posledního srpna příštího roku. V ten den by se měl na Mikulášskou vrátit tramvajový provoz bez omezení a po rozšířených silnicích mají začít jezdit i auta.
Krajský radní pro dopravu Pavel Čížek prohlásil, že přestupní uzly mezi vlaky, autobusy a městskou hromadnou dopravou kraj podporuje.
„Většina systému v kraji byla budovaná před čtyřiceti a více lety. Nám je jasné, že pokud chceme přitáhnout lidi do hromadné dopravy, musíme zajistit komfortní přestupování. Aby bylo co nejkratší a vedlo nejlépe zastřešeným koridorem,“ řekl Čížek.
Podotkl, že kraj chce pomáhat i dalším městům, která uvažují o podobných přestupních terminálech, jsou to například Přeštice nebo Blovice.
Nový autobusový terminál u vlakového nádraží bude sloužit meziměstským linkám od Prahy, spojům z Rokycanska a části jižního Plzeňska.
„Protože tu nebude příliš místa pro odstavování autobusů, bude tu místo jen pro vozy dopravců objednaných krajem. Předpokládáme, že třeba Student Agency bude používat zastávku pro nástup a výstup cestujících. Jsem přesvědčený, že když budou mít zájem, parkovací místo pro jejich vozy najdeme blízko nádraží,“ uvedl Náhlík.
Součástí terminálu bude i točna pro trolejbusy MHD. Využívaná by byla hlavně v dopravních špičkách, vyjížděly by odtud hlavně na Borská pole.
„Lidé, kteří ráno jedou na směnu, mají problém se u nádraží dostat do trolejbusů, které jedou plné z Doubravky. Posilové spoje na Borská pole by situaci mohly pomoci jak ráno, tak odpoledne,“ uvedl Náhlík.
Další menší přestupní terminály mezi městskou dopravou a meziměstskými linkami projektanti plánují do Kaplířovy ulice, na náměstí Milady Horákové, přestupním uzlem je i stanice Okounová v Plzni-Bolevci.