Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči autobusu, který zůstal stát na kolejích, hrozí pětiletý trest

  19:52
Až pět let vězení hrozí sedmačtyřicetiletému řidiči za obecné ohrožení z nedbalosti. Podle spisu najel autobusem do křižovatky za přejezdem u Lužan na Plzeňsku tak, že zadní část vozu zůstala na kolejích. Projíždějící vlak pak do ní narazil. Šofér obžalobu odmítá.

U Lužan na Plzeňsku se srazil osobní vlak s autobusem. (20. září 2016) | foto: Martin Polívka, MAFRA

„Při přejíždění přejezdu bez závor nedbal náležité opatrnosti. U křižovatky za přejezdem zastavil tak, že zadní část autobusu zůstala ještě na přejezdu. Po zastavení autobusu se spustila signalizace, byla dávána světelná i zvuková výstraha. On na ni nereagoval. V důsledku toho lokomotiva narazila do zadní části autobusu,“ popisuje státní zástupkyně Vilma Reiserová, co se stalo loni 20. září před šestou hodinou ráno na železničním přejezdu U Dlouhé Louky nedaleko Lužan.

Souzený šofér obžalobu odmítá. Podle něj se na karambolu významně podepsala oprava hlavního tahu Plzeň-Klatovy, na který musel těsně za přejezdem z vedlejší silnice najet.

Po nehodě dospěl k tomu, že pro třináctimetrový autobus, kterým jel, bylo mezi přejezdem a křižovatkou málo místa. Až po nehodě tam dopravce nasazoval kratší vozy.

Srážka autobusu s vlakem

„Když vjíždíte od Dlouhé Louky na přejezd, nevidíte do křižovatky za ním. Na hlavní byl provoz řízený kyvadlově. Když jsem zastavil na hraně křižovatky, auta mi jezdila dvacet centimetrů před předním sklem, dál už vjet nešlo. Při předchozích jízdách jsem křižovatkou pokaždé projel, proto jsem nevěděl, že v ten čas jezdí vlak,“ uvedl obžalovaný řidič Zdeněk V.

To ráno ale bylo podle jeho slov výjimečné tím, že po hlavní silnici jezdila od Klatov auta i v době, kdy jim na semaforu dávno svítila červená.

„Navíc auta jezdila rychle, neumožnila mi do křižovatky vjet, zařadit se za ně. Kdyby nejezdila na červenou, projel bych bez problémů. Přišla ale rána do zadní části autobusu, ten se otočil podle své osy. Pak v něm vše zhaslo. Jedinou cestující jsem objevil ležet v uličce. Říkal jsem jí, ať se nehýbe, dokud nepřijede záchranka,“ popsal řidič.

Zraněná žena při výslechu policistům řekla, že kdyby na přejezdu před autobusem svítila červená světla, asi by křičela. Podle jejích slov ale výstražná signalizace neupozorňovala na příjezd vlaku v době, kdy se autobus blížil k přejezdu.

České dráhy požadují po řidiči autobusu téměř půl milionu

„U hlavní silnice jsme pak stáli jako mnohokrát před tím, projelo několik aut. Vybavuji si, jak se na mě začalo valit sklo. Cítila jsem bolest. Pak jsem asi viděla, jak kolem mě jede vlak, ten autobus se stočil rovnoběžně s ním. Poslední, co si pamatuji, byli lidé v okénku vlaku. Mám vzpomínku, že mě připoutali na nosítka a říkali, že mě musí protáhnout nějakým okénkem ven,“ vzpomínala při výslechu žena, která z nehody vyvázla s otřesem mozku, pohmožděninami a zlomeným žebrem. Asi sedmnácti dalším cestujícím v osobním vlaku se nic nestalo.

Soud bude pokračovat výslechy znalců. Na autobusu vznikla více než milionová škoda. Dráhy od řidiče požadují bezmála půl milionu za opravu lokomotivy.

U Lužan se srazil autobus s osobním vlakem (20. září 2016)

Autor: