Nové karlovarské autobusy MHD už budou klimatizované a nabídnou wifi

  9:00
Pouze s klimatizovanými autobusy s pohonem na CNG počítá plán modernizace vozového parku karlovarské městské hromadné dopravy. V garážích Dopravního podniku Karlovy Vary se tak v příštím roce objeví čtrnáct moderních vozů, dalších pět by mělo následovat v roce 2020.

Tržnice, zastávky městské hromadné dopravy Dopravního podniku Karlovy Vary. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

„Bojujeme o každého cestujícího. To znamená, že mu musíme nabídnout komfort tak, aby se rozhodl cestovat městskou hromadnou dopravou. V tomto ohledu je klimatizace nezbytností,“ uvedl ředitel karlovarského dopravního podniku Lukáš Siřínek.

Za podobnou nezbytnost se ale platí. Autobus s klimatizací vyjde o půl milionu až 800 tisíc dráž než stejný stroj bez tohoto zařízení.

„Pokud se bavíme o klimatizovaných autobusech na CNG, pak cena krátkého se pohybuje lehce pod šest milionů, kloubový pak vyjde zhruba na 9,5 milionu,“ vypočetl Siřínek.

Modernizace vozového parku, která je už v běhu, je ovšem spolufinancovaná státními i evropskými prostředky v rámci Integrovaného plánu rozvoje území.

„Dopravní podnik tak zaplatí patnáct procent z celkové částky, zbylých 85 procent tvoří dotační prostředky,“ vysvětlil ředitel.

Vedle v horkých dnech tolik skloňované klimatizace budou nové karlovarské autobusy vybavené i takovými ‚vychytávkami‘, jako je kamerový systém, USB nabíječky či možností namontovat do vozů wifi.

Větší komfort jako podmínka

V Sokolově a Chebu jde městská hromadná doprava jiným směrem. Radnice si na tuto službu sjednávají externí firmy. To ovšem neznamená, že by si v těchto městech výhledově nemohli cestující dopřát luxusu klimatizovaného autobusu.

Například v Sokolově, jak potvrdila jeho místostarostka Renata Oulehlová, to byla jedna z podmínek výběrového řízení na nového dopravce. Tím se od 1. ledna příštího roku stane po Autobusech Karlovy Vary společnost Ligneta.

„Klimatizované vozy byly podmínkou, kterou jednoduše musíme splnit. Jinak bychom neuspěli,“ konstatoval René Roubík, obchodní ředitel Lignety.

Zařízení na ochlazování vzduchu je ale podle něj dvousečnou zbraní. „Určitě se najdou lidé, kterým klimatizace vyhovovat nebude. Takové zkušenosti už mají ostatně kolegové v jiných částech republiky,“ vysvětlil svůj názor Roubík.

Jakousi popelkou je v tomto ohledu Cheb. Tam si zatím radnice žádnou podobnou podmínku dopravci nedala. Smlouvu s tím stávajícím, společností Autobusy Karlovy Vary, navíc Chebští prodloužili do příštího roku.

„V roce 2019 nás ale čeká výběrové řízení na nového dodavatele městské hromadné dopravy. Uvidíme, zda se povinnost jezdit po Chebu klimatizovanými vozy dostane do propozic výběrového řízení,“ naznačila Simona Liptáková, mluvčí chebské radnice.