Archwars se v tomto případě rozhodli upravit výrok politiků, kteří říkají, že má město po desítkách let důstojné nádraží a hrůzu vystřídal futurismus.
„Karlovy Vary mají na další desítky let půlku nádraží. Zchátralou stavbu vystřídala obrácená plechová zadnice,“ píšou architekti, kteří se v iniciativě Archwars věnují především kritice soudobé české architektury.
Připomínají, že předchozí stavba vznikla jako provizorium po bombardování v roce 1945, od té doby chátrala a stala se uživatelsky nepřijatelnou.
„Nicméně měla své kvality, které nebyly k zahození: Budova nádraží byla relativně normálním nádražím s docela pěkným historickým zastřešením jedné z kolejí. Jenže když něco neopravujete víc než 70 let, tak to asi nebude v úplně nejlepší kondici. Z ekonomických důvodů se ale od rekonstrukce ustoupilo,“ říkají s tím, že náklady stavby se vyšplhaly k 96 milionům.
Pokus o světovost
Nová budova má podle nich nečitelný antropomorfní tvar a její čelo je rovné, jako kdyby jej někdo odstranil sekáčkem na maso. „Probíhá na něm napínavý souboj mezi rovinou a obloukem. Hlavním materiálem je plech a sklo – tedy materiály zcela odlišné od klasických nádražních budov. Českou architekturu ničí pokusy o světovost – zejména u terminálů,“ hodnotí architekti.
Ve tvaru ani v detailu tyto pokusy podle iniciativy nikdy světovosti nedosáhnou a jsou jen karikaturou sebe sama.
Nová budova horního nádraží je investicí Správy železniční a dopravní cesty a zástupci Varů byli jen u poklepání základního kamene. Primátorův náměstek pro kulturu a památkovou péči Jiří Klsák uvedl, že by byl nejraději pro rekonstrukci nádraží, ale toho původního, které zničila bomba. Jenomže z něj nezůstalo téměř nic.
„Za daných okolností jsem se i vnitřně ztotožnil s novostavbou. Architektura sice minimalistická, ale účelová. Architekti tomu ale jistě rozumějí lépe, tedy myslím ty z Archwars. Já si ještě počkám na dokončení celého nádražního prostoru, včetně starého litinového přístřešku,“ říká.
Úpravy přednádraží bude dělat město a magistrát by s nimi rád začal letos na jaře.
Vedle horního nádraží vybrali Archwars do přehledu také například zateplenou historickou školní budovu v Kamenných Žehrovicích, demolici domu na Václavském náměstí, takzvaný Kristkův dům v Brně či betonová protiteroristická opatření v historických částech hlavního města.