„V roce 2017 jsme měli 341 tipů a 648 evidujeme jako vyřešených. To je tím, že část pocházela z roku předchozího. Za letošní rok máme už 267 hlášení, přičemž 117 je v řešení a 137 záznamů je vyřešených,“ popisuje David Kříž, vedoucí odboru informačních a komunikačních technologií budějovického magistrátu.
MF DNES se proto rozhodla službu vyzkoušet. Redaktor nahlásil přes mobilní aplikaci poničený koš na sídlišti Máj, odpadky a zničený koš u zimního stadionu a tři zničené lavičky nedaleko hřiště u Malého jezu, kam často chodí maminky s dětmi.
Na místě lavičky vyfotil a upozornil na dlouhý železný hřebík, který vystupoval z kusu dřeva, jedno ulomené prkno a další poničené, z něhož vyčnívaly třísky.
Test MF DNES: náprava za dva týdny
Nahlásit závadu není nic složitého. Do aplikace v chytrém telefonu stačí vybrat, zda je tip pro obec, nebo Správu a údržbu silnic. V případě obce má dotyčný na výběr kategorie, jako zeleň, odpadky, svodidla nebo dopravní značení a další. Pak je jen potřeba vložit fotku, případně napsat komentář a zadat polohu přes GPS v mobilu, nebo ji ručně vyhledat na mapě. Celé to trvá pár minut.
Po dvou týdnech redakce nahlášená místa zkontrolovala. Ve všech případech došlo k nápravě. Lavičky jsou nově natřené a opravené, stejně jako koš na sídlišti Máj a odpadky z ulice F. A. Gerstnera zmizely.
Tipy, které je možné poslat i přes odkaz na hlavní stránce města České Budějovice, po odeslání dostane úředník, jehož se týkají.
Na webových stránkách města je zároveň seznam i mapa závad a jejich stav. Zde je také potřeba najít tipy odeslané z mobilní aplikace, protože zpětnou reakci aplikace neposílá.
Funguje jednosměrně, což je pro uživatele poměrně nepříjemné, jak zjistila při testu i MF DNES. Služba se ale brzy dočká jiné novinky. „Chceme zjednodušit mapu, kterou lidé najdou na webu města v odkazu mapový portál,“ říká Kříž.
Obyvatelé upozorňují i na nedostatky aplikace
Ne všichni obyvatelé ale mají s aplikací dobré zkušenosti. Jedním z nich je 26letý student Petr Kuthan. Těší ho, že Budějovice službu mají, ale vidí v ní řadu nedostatků.
„Využívám ji nepravidelně, především proto, že vůbec nevidím výsledky nahlášených problémů. V aplikaci je sice v nastavení ukryt odkaz na veřejný web, kde se dají nahlášené tipy prohlížet a zjistit, v jaké fázi řešení jsou. Toto řešení ale považuji za nešťastné, protože je nepřehledné. Při patnácti vlastních tipech je jejich zpětné dohledávání neefektivní. Nemluvě o tom, že web není optimalizovaný pro mobilní zařízení,“ líčí.
Ocenil by, kdyby aplikace nebyla jednosměrná, ale upozorněním uživateli oznámila, jak si jeho tip stojí, zda a jak byl vyřešen.
Dej Tip je možné stáhnout zdarma do zařízení s operačním systémem Android i iOS.
„Funguje anonymně. Víme jen to, jestli přišla z Androidu, nebo iOS, ale o konkrétním zařízení nemáme žádné informace. To považuji za velké plus,“ dodává David Kříž.