Členové Autonomní skupiny aktivistů proti plastu (ASAPP) chtěli po vzoru Greenpeace nakoupit běžné potraviny, před pokladnou je z plastových obalů vyjmout a přebalit do svých vlastních přinesených látkových pytlíků či nádob. Nakonec akci pojali jinak.
„Řekli jsme si, že když je smyslem upozornit na nadbytečnost plastů, mohli bychom zboží v obchodě polepit nálepkami, které na to poukazují. Zároveň jsme se nechtěli vzdát nápadu Greenpeace na osvobození potravin z plastových obalů přímo v obchodě, a tak jsme si řekli, že tuto performanci uděláme v malém – každý z nás si koupí jeden výrobek a pak ho za pokladnou přesype do svého obalu,“ popisuje Maroš Prčina, člen nově vzniklého kolektivu ASAPP.
Při umisťování tří druhů nálepek na zboží nemuseli aktivisté na reakce čekat dlouho.
„Většina zaměstnankyň utrousila, že se jich naše aktivita netýká, jedna z nich se pustila do debaty s naším kamarádem. Požádala ho, aby lepení ukončil, jelikož si na to nevyžádal povolení, ovšem se smyslem akce a s tím, že je v obchodě spousta zbytečného plastu, souhlasila,“ líčí Prčina.
Ovoce a zeleninu polepili bez potíží, od chladícího regálu s masnými produkty byli „lepiči“ obsluhou vyhnáni. Přesto akci označují za úspěšnou.
„Za krátkou dobu jsme stihli polepit sekci balených sýrů, pečiva, PET lahví, ovoce, zeleniny, pochutin i vybrané drogerie. Od nakupujících jsme se během doby lepení setkali vesměs s pozitivními reakcemi, dokonce si někteří svoje pytlíky a tašky přinesli z domu a ukazovali nám je,“ říká Prčina.
Logické by bylo protestovat u dodavatelů, zní z Albertu
Pracovníci brněnské prodejny tuto akci respektovali a nijak nezasahovali.
„Aktivisté ovšem nezvolili vhodnou formu protestu, jelikož polepy na výrobcích potraviny znehodnotily. Zákazník si potravinu s polepeným obalem nekoupí, proto se zbytečně navýšil potravinový odpad o nezávadné potraviny, což jistě nebyl cíl aktivistů,“ upozorňuje Barbora Vanko, mluvčí Albertu.
Podle ní o způsobu zabalení zpravidla nerozhoduje obchodník, ale dodavatelé.
„Z tohoto pohledu by bylo logické protestovat přímo u nich, nikoliv v obchodech. Nicméně také my se společně s dodavateli pokoušíme hledat udržitelná řešení. To platí i pro plastový sortiment, jako je například plastové nádobí na zahradní party - zde hledáme přírodní či papírové alternativy, abychom nahradili brčka, kelímky, misky či tácky za neplastové. Již v září zákazníkům nabídneme v pilotních prodejnách tyto výrobky z bio rozložitelného materiálu,“ oznámila Vanko.
Jako efektivní se podle ní ukázalo zpoplatnění igelitových tašek před více než osmi lety, jejich spotřeba se díky tomu snížila o dvě třetiny. Jestli bude mít akce aktivistů právní dohru, mluvčí nekomentovala.
Neznehodnotili výrobky, ale jen obaly
Podle Lukáše Hrábka z Greenpeace ale nikoliv. „Brněnští aktivisté schválně nepřelepovali etikety se složením a čárové kódy, aby neznehodnotili samotný výrobek, ale jen obal. Zvolili papírové samolepky, které se podle nich dají alespoň z některých obalů sundat. Byli jsme v kontaktu s představiteli Albertu a ti se nechystají nikoho za brněnskou akci popotahovat,“ sdělil Hrábek.
„Sice se jim prý nepodařilo dostat samolepky ze všech produktů a zboží se samolepkami vyhodnotili jako neprodejné, ale podle toho, co nám říkali, plánovali polepené zboží odepsat a rozdat mezi zaměstnance, což je podle nás velmi sympatický způsob, jak se k protestu postavit,“ doplňuje.
Z úrovně akce jsou v Greenpeace nadšení. Prčina z ASAPP také vyzval, aby si lidé stáhli jejich samolepky a vyrazili do supermarketů sami.
„Na žádost našich příznivců jsme je dali k dispozici na náš web a lidé si je stahovali, dokonce nám přišly i nějaké další. Ale o další větší akci s polepováním nevím, spíš šlo o akce jednotlivců,“ informuje Hrábek.