Místo šesti hodin jen necelé dvě. 3D skener urychlí dokumentování nehod

  16:08
Už žádné časově náročné dokumentování vážných dopravních nehod. Policisté z Karlovarského kraje začali využívat moderní technologii v podobě 3D skeneru, který zaplatil kraj. Zařízení má za sebou první ostré nasazení.

„Skener jsme využili při tragické dopravní nehodě u Bochova,“ konstatoval Pavel Žíha, vedoucí odboru dopravní policie krajského ředitelství.

Na sklonku dubna se na silnici I/6 střetl kamion s osobním autem a čtyřkolkou. Při nehodě zahynul jeden člověk. První nasazení skeneru potvrdilo jeho hlavní výhodu, kterou je rychlost.

„Nehodu jsme měli zaměřenou a zdokumentovanou za hodinu a čtyřicet minut. Při použití normálních přístrojů, tedy například takzvaného kolečka pro měření vzdáleností, bychom na místě byli i šest hodin,“ popsal jednu z největších výhod skeneru Žíha.

Zařízení včetně licenčního programu a dalších nezbytností stálo 2,5 milionu korun. Zaplatil jej Krajský úřad Karlovarského kraje. „3D skener Leica je nejnovější model v České republice,“ uvedla Zuzana Týřová, mluvčí krajského ředitelství policie.

Dopravní policisté z regionu jsou jedinými v republice, kteří se jím mohou pochlubit. Podle Pavla Žíhy mají podobné zařízení kriminalisté ze Znojma, hasiči na Generálním ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR a policejní akademie.

Šéf krajských dopravních policistů předpokládá, že nejvytíženější bude nové zařízení na silnicích Karlovarska. Přesněji řečeno na silnici I/6 mezi Olšovými Vary a Bochovem. „To je v současnosti jeden z nejhorších úseků v kraji,“ zdůraznil.

To ovšem neznamená, že by skener nemohli využívat i jinde. „I kdybychom jej na místo vážné nehody vezli třeba půl hodiny, vzhledem k rychlosti, s jakou je schopné zdokumentovat místo nehody, půjde vždy o úsporu času,“ konstatoval Žíha.

Přístroj toho umí opravdu hodně. Jedno skenování trvá přibližně tři minuty. „Na místě nehody musíme pořídit minimálně šest skenů. Obvykle jich ale bývá kolem deseti. Ať už s auty účastníků nehody, nebo bez nich,“ popsal práci Žíha.

Další nepopiratelnou výhodou je přesnost zařízení. To má na 25 metrů odchylku pouhý milimetr. To se může hodit v případě skenování interiérů havarovaných aut. Podle Žíhy tak policisté dokážou zdokumentovat například postavení sedaček v okamžiku nehody.

Každý policista, který bude zařízení v budoucnu obsluhovat, musí projít třídenním školením. „To zatím absolvovalo šest lidí, další se na něj chystají,“ řekl šéf dopraváků. Ideální by podle něj bylo, aby školením prošli všichni „nehodáři“ z Karlových Varů a minimálně jeden člověk z ostatních dopravních inspektorátů.

Zařízení budou využívat i kriminalisté

„Ohledání pomocí 3D skeneru lze použít jako přesné zaznamenání události, se kterým je možné nadále pracovat v rámci dalšího zkoumání. Slouží i jako podklad pro rozhodování správních orgánů a soudů. Vizualizaci z 3D skeneru lze použít podobně jako plánek místa dopravní nehody, na němž lze dodatečně doměřit potřebné údaje. Ve zpracování a přesnosti jde o několikanásobně lepší dokumentaci,“ doplnila policejní mluvčí Týřová.

Dopravní policisté si ovšem moderní technologii nebudou uzurpovat jen pro sebe. Vzhledem k tomu, že skener lze stejně dobře jako venku použít i v interiéru, bude platným pomocníkem kriminalistům při vyšetřování závažných trestných činů.